SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Presentation - OPMN0N328B
Title: Přednes
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0N208B
Pre-requisite : OPMN0H206B, OPMN0T205B, OPMN0V207B
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
The aim of the course is to offer students a basic overview of children's performance and methodology of work with children´s performares and to provide students with direct experience of their own work on presentation form.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Povinná literatura:

ZÁMEČNÍKOVÁ,  Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. ISBN978-80-7068-236-4.

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-1-6.

Doporučená literatura:

MAŠATOVÁ Milada. Cesty k metafoře. Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-922-5.

Živé slovo, 45(+3) zamyšlení nad tajemstvím poezie a hlasu. Připravil: Vladimír Justl. vyd. Praha, Akropolis – Slovo a hlas 2004

MUSILOVÁ Daniela, VYSKOČIL Ivan. Psychologie porotcovy práce. Praha: ÚVKČ 1981.

Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Syllabus:

1. What is artistic performance?

2. Specifics of rehearsal shows.

3. Assessment of reciters.

4. Visit to a rehearsal show and reflection.

5. Reflector of DVD reciters.

6. Talk about other issues.

7. Selection of text for the presentation.

8. Possible methods of working on the text.

9. Practical search for your own interpretation key.

10. Analysis of selected texts and presentation of the selected text.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html