SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Individual Education Plans - OPBS4S043A
Title: Tvorba individuálních vzdělávacích plánů
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS4S031A, OPBS4S032A, OPBS4S033A
Is co-requisite for: OPBS4S051A
Is pre-requisite for: OPBS4S061A, OPBS4S053A
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
The aim of the course is to acquaint students with the preparation of individual educational plans in support of pupils with special educational needs in the 2nd grade of elementary schools and in secondary schools. Students will be acquainted with the possibilities of planning educational support using support educational plans, monitor the strengths and weaknesses of the pupil, describe their difficulties, basics of functional diagnosis of the pupil in the classroom according to diagnostic domains, setting goals for the pupil's development and methods and procedures in teaching, respect the family and other circumstances in the settings of individual educational plan and support educational plan. The subject will enable students to acquire the skills to create sufficiently individualized conditions of education for pupils, which will ensure equal access to education without restrictions. As a part of the seminars, students will actively create individual educational plan and support educational plan and learn about application options in case studies. Content: 1. History of creation of individual educational programs and individual educational plans., 2. Legislative regulations. Educational and special educational diagnostics., 3. The share of Special Educational Center and Educational and Psychological Counselling in the creation of individual educational plan., 4. Methodology for creating individual educational plan, records of meetings with pupils. Records of meetings with pupils and legal representative., 5. Educational program. Recommended individual educational plan structure., 6. Basic terminology related to the issue of individual educational plans for people with disabilities., 7. Principles for creating individual educational plans., 8. Examples of individual educational plans by type of school and their analyses.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)

Basic terminology related to the issue of individual educational plans and educational support plans. Principles and methodology for creation theese plans. Examples of individual educational plans and educational support plans for different type of school. Analysis of plans. Experience from the Czech Republic and abroad.

Descriptors -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)

The subject has 4 ECTS credits.  120 hours

Direct teaching:

  • 24 hours of lectures
  • 12 hours of seminars

Preparation:

  • 24 hours of self-study of professional literature
  • 30 hours of processing tasks and preparing for seminars

Seminar work and preparation for credit:

  • 30 hours

The subject will be taught by face-to-face way. Individual consultations are possible via e-mail and during consultation hours.

Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)

BASLEROVÁ, P. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5.

ČADOVÁ, E. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3052-2.

ČADILOVÁ,V., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra. Praha: IPPP, 2006.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. a kol. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách. NÚV. Praha 2012. ISBN 978-80-87063-55-2

JUCOVIČOVÁ, D. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vyd. Praha: D H, 2009. ISBN 978-808-7295-007.

KAPRÁLEK, K. a BĚLECKÝ,Z.. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 139 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8887-2. 

MŠMT ČR Individuální vzdělávací plán, 2019. Dostupné online z  http://www.msmt.cz/vzdelavani/individualni-vzdelavaci-plan-1.

POTMĚŠIL, M. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.

VRBOVÁ, R. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 207 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-717-8544-X. 

Requirements to the exam -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)

Creation of an individual educational plan for a specific child, pupil or student.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html