|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem a způsoby plánování a realizace podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v období přechodu na vyšší typ či stupeň školy, aby získali úplný přehled o návaznosti jednotlivých školních etap a pochopili zákonitosti a principy poskytované podpory pro zdárné zvládnutí přechodů v zájmu retence žáků se SVP ve vzdělávání. Akcent bude kladen na variabilitu podmínek a způsobů provedené přípravy žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na období přechodu, na spolupráci školního speciálního pedagoga s jeho rodiči, třídním učitelem, výchovným poradcem, školním psychologem, asistentem pedagoga atd. v období přechodu.
V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata spojená s přechodem do školy vyššího stupně,profesní přípravy a samostatného života, budou pracovat s dostupnými modely individuálních tranzitních plánů v Česku i v zahraničí.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 30 hodin · seminární práce 20 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 30 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Bude využíván systém podpory studia Moodle. Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Podmínkou zápočtu je aktivní účast studenta na seminářích, zpracování seminární práce. Předmět je ukončen zápočtem uděleným na základě odevzdaného úkolu. Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
DVOŘÁK, D., VYHNÁLEK, J., STARÝ, K. Tranzice a transfer ve vzdělávací dráze: longitudinální studie rizikového žáka. Studia paedagogica roč. 21, č. 3, rok 2016, dostupné online z www.studiapaedagogica.cz DOI: 10.5817/SP2016-3-2. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Plánování přechodu na vyšší stupeň/typ školy. Metodický materiál projektu OP VVV, Praha: PedF UK – UJEP, 2019, 71 s., bez ISBN. HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Model individuálního přechodového plánu pro základní školy. Metodický materiál projektu OP VVV, Praha: PedF UK – UJEP, 2019, 13 s., bez ISBN. MORAVA, J. Úskalí přechodu na druhý stupeň ZŠ. Moderní vyučování. 6 (3), 2000, s.5-7, ISSN 1211-6858. NECHVÁTALOVÁ, V. Sociální podpora žáka se zdravotním postižením poskytovaná při přechodu ze školního do pracovního prostředí. Kontakt 2008, 10(1), 159-162. ISSN 1212-4117. STRNADOVA, I., CUMMING T., M. Transition from primary school to secondary school, Foundations and Futures of Education, Routledge, London, 2016. Dostupné online z http://dx.doi.org/10.4324/9781315817101. STRNADOVA, I., CUMMING T., M. Lifespan Transitions and Disability: A Holistic Perspective, Foundations and Futures of Education, Routledge, 2015, ISBN 0415738873. SVAČINOVÁ, I. Umí základní škola připravit žáky na studium na střední škole? Moderní vyučování: časopis pro nové programy v českém základním školství. 10 (10), 2004, s. 12, ISSN 1211-6858. WALTEROVÁ, E. Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Vyd. 1., Praha: Karolinum, 2011, ISBN 9788024620435. WALTEROVÁ, E., GREGER, D. Přechod žáků ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů. 1. vyd., Brno: Paido, 2009, ISBN: 978-80-7315-179-9. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
|
|
||
The importance, planning and implementation of support for students with special educational needs (SVP) during the transition to a higher type or level of school. An overview of the continuity of the individual school stages and the principles of the support provided for coping with the transition for pupils with SEN. Knowledge of the variability of the conditions and methods of preparing a student with special educational needs for the transition period, the cooperation of the school special pedagogue with parents, with the class teacher, with the educational advisor, with the school psychologist, with the teaching assistant, etc. during the transition period. As part of the seminars, students will actively reflect on fundamental topics related to the transition to higher education, professional training and independent life, they will work with available models of individual transit plans in the Czech Republic and abroad. Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695 Název kurzu: Příprava tranzitních programů pro žáky se SVP https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9087 vstup pro hosty klíčem: akreditace Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
|