SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Inclusive Education Didactics II - OPBS4S051A
Title: Didaktika inkluzivní pedagogiky II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OPBS4S043A
Pre-requisite : OPBS4S041A
Annotation -
Students interpret the principles of inclusive multidimensional didactics on the examples of teaching heterogeneous classes.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Aim of the course - Czech
Studující získá znalosti principů inkluzivní multidimenzionální didaktiky a naučí se je interpretovat na příkladech výuky heterogenních tříd.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 30 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK bude převedena do formátu online v  MS Teams. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Zpracování a prezentace úkolu na vybrané téma. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
Literature - Czech

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů  a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole. Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6527-7

LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.

NOVOTNÝ, P., POL, M., RABUŠICOVÁ, M. Demokracie ve škole. Brno:Masarykova univerzita, 2006, ISBN 80-210-4210-9.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0367-4.

TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: WoltersKluwer, 2016, ISBN 978-80-7552-008-1.

ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: GradaPublishing, 2019. ISBN  978-80-271-0789-6.

EVROPSKÁ AGENTURA PRO ROZVOJ SPECIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. Profil inkluzivního učitele, Odense, Dánsko: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2012, ISBN 978-87-7110-338-0, dostupné online zhttps://www.european-agency.org/sites/default/files/profile_of_inclusive_teachers_cs.pdf .

 

 

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
Syllabus -

Topics:

1. Multidimensional didactics - definition of the term, dimension.
2. School as a learning community and ecosystem, professionalization of teachers.
3. Locally oriented learning, the location of the school and its potential for learning.
4. Inclusive (universal) design of schools and school classes.
5. Learning methods and learning strategies of the pupil in education.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Learning resources - Czech

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Didaktika inkluzivní pedagogiky I

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9084

vstup pro hosty klíčem: akreditace

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Student popíše principy inkluzivní didaktiky na příkladech práce s heterogenní třídou základní nebo střední školy. Student navrhne konkrétní didaktické postupy s ohledem na IVP žáka, které odpovídají jeho aktuálním kognitovním, moptorickým aj. dispozicím a navrhne jejich využití v kooperativním vyučování.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html