SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Physical Disability - OPBS4S013A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s TP
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OPBS4S011A, OPBS4S012A
Is co-requisite for: OPBS4S012A, OPBS4S011A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)
The aim of the subject is to learn about the issues of the life of people with physical disabilities, orientation in the issue of (barrier-free) public environment and contemporary society. In order to understand the role of accompanying professionals, assistants and informal carers of people with mobility limitations, students will have the opportunity to reflect on obvious and latent obstacles in the lives of people with primary or secondary mobility limitations. Content: 1. The issue of physical difference. 2. Body diagram. 3. Self-concept and psychosocial image of a physically disabled individual. 4. Cognitive processing of bodily difference. 5. Social assessment of the physically disabled. 6. Social stereotypes in the perception of persons with limited mobility. 7. Basics of biomechanics and limitation of movement. 8. Informal care and its importance in the lives of disadvantaged persons with limited mobility 9. Quality of life of people after limb amputations. 10. Life and socialization of persons with a central movement disorder. 11. Life of persons with progressive neuromuscular disability. 12. The life of persons with a rare disease and with a fatal disease.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 54 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Anna Kuželková (13.10.2021)

Povinná:

HÁJEK, J. Antropomotorika. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, 96 s. ISBN 978-80-7290-598-0.

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006. ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pd

Doporučená:

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ, I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.ISBN 978-80-904464-1-0.

KRŠKOVÁ, V., KRŠEK, M., HÁJKOVÁ,V. Psychické změny u Cushingova syndromu. Postgraduální medicína, 17, 6, 2015, s.650-656. ISSN 1212-4184.

MAREŠOVÁ, E. Dětská mozková obrna. Možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-780-6.

TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka.Třetí přepracované a doplněné vydání. Praha: GradaPublishing, 2005, 240 s. ISBN 80-247-1296-2.

ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základních školách.  Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (10.10.2022)

Přednášky:

1.     Terminologie, cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie.

2.     Tělové schéma. Sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince. Kognitivní zpracování tělesné odlišnosti.

3.     Soběstačnost, kvalita života a potřeby osob s TP, začleňování osob s TP do společenského života.

4.     Sociální postoje k lidem s TP a společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu, legislativní zakotvení práv tělesně postižených, Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021–2025.

5.     Základy biomechaniky a omezení pohybu. Hodnota motoriky a mobility, imobilizační syndrom.

6.     Trendy v oblasti speciálněpedagogické podpory osob po amputacích končetin. 

 7.     Neformální péče. Práce s rodinou s tělesně postiženým členem.

 8.     Život a socializace osob s centrální poruchou hybnosti. Problematika poúrazových stavů v somatopedii - edukační a socializační důsledky.

9.     Život osob s progresivním nervosvalovým onemocněním.

10.   Život osob se vzácným onemocněním a s onemocněním letálním. 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)

Písemná zkouška – otevřené i uzavřené otázky. Možnost 2 oprav.

Účast na seminárním projektu : bariéry v životě osob s tělesným postižením.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html