SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Support Measures for Pupils with Special Educational Needs - OPBS3S129A
Title: Podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 29 / 29 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS3Q120A, OPBS3S121A
Annotation -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
The aim of the course is to learn about various support measures and principles of their application in the education of children and pupils with SEN.Students acquire knowledge about the legislative regulation of providing support measures at schools and school facilities. Students will receive information on types of support measures differentiated according to the type of disability. Topic of planning and evaluation of provided support at schools will be also included.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura:

BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5.

ČADOVÁ, E. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4615-8.

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.

JANKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3

MICHALÍK, J, BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7

VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4614-1.

VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6

Syllabus -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Content: 
  1. Types of support measures
  2. Legislation framework for the provision of support measures
  3. Support measures for children and pupils with physical disability and chronic disease
  4. Support measures for children and pupils with visual impairment
  5. Support measures for children and pupils with hearing impairment
  6. Support measures for children and pupils with intellectual disability
  7. Support measures for children and pupils with autism spectrum disorders
  8. Support measures for children and pupils with social disadvantage
  9. Support measures for children and pupils withimpaired communication ability
  10. Support measures for children and pupils with specific learning disabilities
  11. Individual support plans, individual education plans –implementation and evaluation
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D. (26.01.2024)

Zpracování plánu pedagogické podpory na základě kazuistiky.

Úprava výstupů vzdělávání pro žáka s lehkým mentálním postižením.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html