SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Specific Learning Disabilities - OPBS3S121A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s SPU
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS3S110A, OPBS3S111A, OPBS3S116A
Is pre-requisite for: OPBS3S129A
Annotation -
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (09.02.2022)
The aim of the course is to provide students with basic information on specific learning disabilities. Attention will be paid in particular to the issue of personality specifics of pupils with SPU, approaches to education of pupils with SPU at all levels will be defined. Emphasis will be placed on intervention and re-education approaches in counselling and in multidisciplinary cooperation. Students will be introduced to the work of a special educator in the counselling system, methods of re-education of individual manifestations: dyslexia, dysgraphia, dysortography, dyscalculia, dyspraxia will be defined. The student will learn the terminology in the field of specific learning disorders. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Descriptors - Czech
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.01.2024)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 44 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Předmět bude vyučován prezenční formou. Základní informace budou předány a upřesněny na prvním setkání. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Brno: Paido. 2018. ISBN 978-80-7315-266-6

BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vvd. Brno: Paido. 2013. ISBN 9788073152437.

ELLIOTT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: Grada. 2002.ISBN 80-247-0182-0.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole. 3. dotisk. Brno: MU. 2016. ISBN: 978-80-210-6678-6

ISBN 80-247-0182-0

POKORNÁ V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál. 2010.ISBN:978-80-7367-773

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie. Praha: Nakladatelství D+H. 2004.ISBN 978-80-90386-976

Doporučená literatura

BARTOŇOVÁ, M. Approaches to studentswithlearningdisorders in inclusiveschoolenvironment. Brno: MU. 1. dotisk 2015. ISBN 978-80-210-7110-0

PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané dítě s dyslexií. Brno: Portál. 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ. M. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.

GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L., Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.01.2024)

Aktivní účast na semináři. Zpracování seminární práce dle zadání vyucujícího. Konkrétní informace na prvním setkání. Předmět bude ukončen písemným testem s otevřenými otázkami

Syllabus - Czech
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.01.2024)

Obsahové vymezení:

  1. Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení, systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení
  2. Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí
  3. Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD
  4. Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení
  5. Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU, kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU
  6. Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení
  7. Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení
  8. Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR
  9. Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení
  10. Studijní a profesní orientace žáků s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)
  11. Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
  12. Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři
  13. Reedukace, zásady dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU
  14. Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html