SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education of individuals (persons) with intellectual disability II. - OPBS1S121A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS1S107A
Is interchangeable with: OKBS1S121A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
The course extends the knowledge gained in the course Special education of individuals with intellectual disability I. After successful completion the student is able to explain the changing paradigm of intellectual disability, is oriented in human-legal documents, can explain the theoretical basis of human support with intellectual disability and can apply them in practice.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (17.02.2021)

BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání 1. Praha: Portál, 2014. 184 s. ISBN 978-80-262-0693-4

BAZALOVÁ,B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 287 s. ISBN 978-80-210-5930-6

ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 248 s. ISBN 978-80-7367-319-2

ČERNÁ, M., ŠIŠKA a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 222 stran. ISBN 978-80-246-3071-7.

MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha: Portál 2015. ISBN 978-80-7367-310-9 9-1.

SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Vydání l. Praha: Portál, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7367-691-9

ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 100 s. ISBN 80-246-0992-4.

ŠIŠKA, J. Děti s mentálním postižením. Šance dětem. https://sancedetem.cz/deti-s-mentalnim-postizenim

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd.5., rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2012. 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.

VALENTA, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 349 s. Psyché. ISBN 978-80-247-382

VALENTA, M. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Vyd.5., aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.

VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.

ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. 174 s. ISBN 978-80-7464-395-8

Aktuálně platná legislativa vztahující se k tématům.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (17.02.2021)

Paradigma – modely zdravotního postižení a možnosti aplikace na mentální postižení; Úmluva o právech osob se zdravotním postižením OSN 2006 a významné oblasti Úmluvy z hlediska mentálního postižení; Downův syndrom; Podpora osob s mentálním postižením v rámci sociální služeb – východiska a poslání sociálních služeb, druhy sociálních služeb, deinstitucionalizace; Komunikace a komunikační specifika ; Mezinárodní osobnosti, trendy, milníky v psychopedii; Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu; Přechod ze školy do světa práce a podpora při získávání a udržení zaměstnání.

Vzhledem k nařízení Vlády ČR bude výuka probíhat distanční formou.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (19.02.2021)

Zkouška

Úspěšné zpracování dílčího tématu pro seminář - prezentace/obhajoba.

Úspěšné splnění seminárních úkolů je podpmínkou přihlášení ke zkoušce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html