SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education Intellectual Disability II - OKBS1S121A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS1S107A
Interchangeability : OPBS1S121A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
Trends in support of people with intellectual disability - personalities, beginnings of institutional care, original mission of institutions, characteristic features of the institute as a total institution (E. Goffman), deinstitutionalization. - Disability and significant human-legal documents - UN CRPD/Convention on the Rights of People with Disability - article 5, 19, 24. - The family with a intellectualy disabled child. Psychological models of parents' response - typical phases. - Social services - starting points, principles, contribution to care. - Legal framework for education of pupils and students with special educational needs - forms of primary education for pupils with intellectual disability, characteristics of special educational needs according to the catalogue of support measures, consulting centers - types. - Communication specifics in the context of intellectual disability, augumentative and alternative communication, examples of communication systems used in individuals with intellectual disability. - Employment - occupational rehabilitation/supported employment method.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (17.02.2020)

Student se orientuje do systému podpory jedinců s mentálním postižením postižením v duchu současného inkluzivního paradigmatu speciální pedagogiky.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (17.02.2021)

BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání 1. Praha: Portál, 2014. 184 s. ISBN 978-80-262-0693-4

BAZALOVÁ,B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 287 s. ISBN 978-80-210-5930-6

ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 248 s. ISBN 978-80-7367-319-2

ČERNÁ, M., ŠIŠKA a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 222 stran. ISBN 978-80-246-3071-7.

MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha: Portál 2015. ISBN 978-80-7367-310-9 9-1.

SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Vydání l. Praha: Portál, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7367-691-9

ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 100 s. ISBN 80-246-0992-4.

ŠIŠKA, J. Děti s mentálním postižením. Šance dětem. https://sancedetem.cz/deti-s-mentalnim-postizenim

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd.5., rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2012. 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.

VALENTA, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 349 s. Psyché. ISBN 978-80-247-382

VALENTA, M. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Vyd.5., aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.

VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.

ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. 174 s. ISBN 978-80-7464-395-8

Aktuálně platná legislativa vztahující se k tématům.

 

 

Vybrané internetové zdroje:

Inclusion Europe: http://inclusion-europe.eu/

Šance dětem. Děti se zdravotním postižením. https://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/deti-se-zdravotnim-postizenim.shtml

Academic Network of European Disability Experts (ANED) http://www.disability-europe.net/

Společnost pro podporu osob s potižením (SPMP ČR) http://www.spmpcr.cz/

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (17.02.2021)

Výklad, samostudium.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (17.02.2021)

Zkouška 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html