SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Inclusive Education - OKNS3S108A
Title: Metodiky inkluzivní pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OKNS3O101A
Is pre-requisite for: OKNS3S120A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (14.02.2022)
The aim of the course is to introduce students to inclusive didactics. Students will know the procedures of individualization and differentiation of tasks and cooperative learning processes according to the principles of constructive multidimensional didactics. Participants will learn to distinguish between functional and non-functional group cooperation of pupils in the classroom, learning strategies based on the creation of preconcepts, the use of cognitive styles of students, metacognitive strategies. They will get acquainted with the possibilities of class organization and stimulating environment in the school for the implementation of controlled activities in small and larger student groups. They will learn to identify barriers in the school environment that prevent individualization and differentiation of learning activities, and to plan learning strategies that are based on knowledge of individual developmental peculiarities of students and in gradual steps develop the student's potential for learning.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·       příprava na výuku 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 28 hodin

Příprava zápočet: 20 hodin celkem

 Bude využíván systém podpory studia Moodle

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Povinná literatura:

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy.Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s.29-112.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.

Doporučená literatura:

DEMIR-WALTHER, M. GemeinsaminklusivenSachunterrichtplanen: inklusionsdidaktischePlanung in Kooperationbewältigen. GrundschulunterrichtSachunterricht.München: OldenbourgSchulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.01.2023)

Obsah a tématické členění výuky:

Dialogizace výuky, aktivizace žáků v procesu učení.

Organizace času a úpravy prostředí pro výuku heterogenních tříd, využití diversity žáků.

Kooperace a skupinové práce žáků se SVP.

Inkluzivní postupy rozvoje sociálních kompetencí žáků v demokratické společnosti/ škole.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)
Úspěšné splnění seminární práce na zadané téma. 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html