SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Special Educational Diagnostics - OKBS3S116A
Title: Úvod do speciálně pedagogické diagnostiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
Mgr. Zuzana Korandová
Pre-requisite : OKBS3S103A
Is pre-requisite for: OKBS3S128A, OKBS3S121A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Korandová (11.09.2022)
The aim of the course is to acquaint students with diagnostic methods and procedures, principles and sub-phases of the diagnostic process and the specifics of special educational diagnostics in relation to different age groups. Students will get a basic overview of qualitative and quantitative diagnostic methods and the principles of their use in special educational practice. They will also become introduced with the principles of dynamic diagnostics and the possibilities of its use in the support of individuals of different age groups.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:   12 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 40 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         plnění průběžných úkolů 28 hodin

Příprava zápočet: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-755-2014-2.

SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.

VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.

Doporučená literatura

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.

SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2021)

Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams. Učební opory budou poskytnuty v MS Teams.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Obsahové vymezení:

  1. Diagnostický proces a jeho fáze
  2. Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů
  3. Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod
  4. Kvantitativní diagnostické metody  - testy, dotazníky, vývojové škály aj.
  5. Vlastnosti kvantitativních diagnostických nástrojů (validita, reliabilita)
  6. Specifika a vybrané oblasti sppg diagnostiky v raném věku
  7. Specifika a vybrané oblasti sppg diagnostiky v předškolním věku
  8. Specifika a vybrané oblasti sppg diagnostiky ve školním věku
  9. Dynamické diagnostické přístupy – principy a metody
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2022)

Zkušební administrace vybraných diagnostických materiálů

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html