SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Physical Disability - OKBS3S105A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OKBS3Q101A, OKBS3S102A, OKBS3S103A, OKBS3S104A, OKBS3S106A, OKBS3S107A
Interchangeability : OPBS3S105A
Is co-requisite for: OKBS3S102A, OKBS3S106A, OKBS3S107A, OKBS3Q101A, OKBS3S104A, OKBS3S103A
Is pre-requisite for: OKBS3S124A
Annotation - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)
Cílem předmětu je poznání základní problematiky života osob s tělesným postižením, orientace v problematice (bez)bariérovosti veřejného prostředí a současné společnosti. Pro pochopení úlohy provázejících profesionálů, asistentů i neformálních pečujících o osoby s omezením v pohybu budou mít studenti příležitost reflektovat zjevné i latentní překážky v životě osob s primárním či sekundárním omezením pohybu.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   14 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění průběžných úkolů 26 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle.

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (07.10.2021)

Povinná literatura

HÁJEK, J. Antropomotorika. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, 96 s., ISBN 978-80-7290-598-0.

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ, I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA &Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.,ISBN 978-80-904464-1-0.

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006, ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pdf

Doporučená literatura

TROJAN, S.DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J.Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka.Třetí přepracované a doplněné vydání. Praha: GradaPublishing, 2005, 240 s., ISBN 80-247-1296-2.

ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základníchškolách.  Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.09.2022)

Obsahové vymezení:

1.       Somatopedie vznik a vývoj oboru, cílové skupiny,  významné osobnosti  z oblasti somatopedie, sociální hodnocení osob s tělesným postižením.

2.       Základy biomechaniky pohybu, mobilita, imobilita, imobilizační syndrom

3.       Problematika  centrálních poruch hybnosti a komunikační aspekty mozkové obrny

4.       Druhy tělesného postižení

5.       Socializace  osob s tělesným postiženým, soběstačnost

6.       Práce s rodinou s tělesně postiženým členem (progresivní nervosvalová post

7.       Legislativní zakotvení práv  tělesně postižených 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)

Zvládnutí písemného testu s možností 2 oprav. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html