SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Life Context of Individuals with Physical and Multiple Disability - OKBS3S124A
Title: Kontext života osob s tělesným a kombinovaným postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 18 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS3S105A, OKBS3S117A
Annotation -
Students will deepen the knowledge acquired in the subject Special pedagogy of disadvantaged people with physical and combined disabilities and knowledge of new trends in supporting the independence of people with disabilities. They will become familiar with the system of support for persons with disabilities, with the possibilities of project work in this system. They learn the ethical aspects of working with people with disabilities. Special attention will be paid to the issue of severe physical and combined disabilities. The seminar will deepen students' knowledge in the area of ​​measuring the quality of life of people with disabilities.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující si prohloubí znalosti získané v předmětu Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným a kombinovaným postižením a znalosti z oblasti nových trendů v podpoře samostatnosti osob s postižením. Osvojí si dovednost pracovat se systémem podpory osob s postižením, s možnostmi projektové práce v tomto systému. Osvojí si etické aspekty práce s osobami se zdravotním postižením, naučí se hodnotit kvalitu života osob s postižením s využitím WHODas 2.0.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   18 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 40 hodin

·         seminární práce 42 hodin

          plnění průběžných úkolů 30 hodin

Příprava prezentace: 20 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Zpracování a prezentace úkolu na vybrané téma. Možnost 2 oprav. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (11.09.2022)
Literature - Czech

Povinná literatura

FRYČ, V., CHMELOVÁ, M.,  ADÁMKOVÁ, P. (Eds) Neformální péče v teorii a praxi. Sborník odborných statí. Praha: Alfa Human Service, z. s., 2021, ISBN 978-80-88290-85-8. 

HÁJKOVÁ, V. (ed.): Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. PRAHA:Epocha&Somatopedická společnost, 1.vyd., 159 s., 2009, ISBN 978-80-904464-0-3.

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.

VAĎUROVÁ, H., MÜHLPACHR, P.. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3754-7.

Doporučená literatura

PROCHÁZKOVÁ, L. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 200 s. ISBN 978-80-210-7607-5.

ŠESTÁKOVÁ, I., LUPAČ, P. Budovy bez bariér: návrhy a realizace. Praha: Grada, 2010. Stavitel. ISBN 978-80-247-3225-1.

Další zdroje informací:

https://www.agapo.cz/projekty/

https://praceprozp.cz/platna-legislativa-pro-ozp/

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (11.09.2022)
Requirements to the exam - Czech

Student prokáže schopnost provést testování pomocí WHODas dotazníku, sestavit s využitím jeho výsledků kazuistiku a prezentovat ji. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení :

1.      životní autonomie, soběstačnost a kvalita života osob s tělesným postižením

2.      problematika podpory a autonomie osob s tělesným postižením ( vrozeným či získaným) 

3.      problematika podpory a autonomie osob s mentálním postižením

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující provede testování osoby s postižením s pomocí WHO Disability Assessment Schedule 2.0 a výsledky testu zhodnotí v souvislosti s rodinným a sociálním kontextem života dané osoby. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html