SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Physical Disability - OPBS3S105A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 45 / 45 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S103A, OPBS3S104A, OPBS3S106A, OPBS3S107A
Is co-requisite for: OPBS3S103A, OPBS3S107A, OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S104A, OPBS3S106A
Is pre-requisite for: OPBS3S124A
Is interchangeable with: OKBS3S105A
Annotation -
The student examines the issues of the life of people with physical disabilities, orients himself in the issue of (barrier-free) public environments and contemporary society. In order to understand the role of accompanying professionals, assistants and informal caregivers of persons with limited mobility, it reflects the obvious and latent obstacles in the lives of persons with primary or secondary limited mobility.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující získá znalosti klíčových problémů života osob s tělesným postižením, zorientuje se v problematice (bez)bariérovosti veřejného prostředí a současné společnosti. Pro pochopení úlohy provázejících profesionálů, asistentů i neformálních pečujících o osoby s omezením v pohybu reflektuje zjevné i latentní překážky v životě osob s primárním či sekundárním omezením pohybu.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně s podporou v Moodle, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK bude převedena do formátu online v  MS Teams.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (08.02.2022)
Course completion requirements - Czech

Úspěšné složení písemné zkoušky a schválení seminární práce ( u obojího možnost 2 oprav). 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.09.2020)
Literature - Czech

Povinná literatura

HÁJEK, J.Antropomotorika. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, 96 s., ISBN 978-80-7290-598-0.

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006, ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pdf

Doporučená literatura

TROJAN, S.DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J.Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka.Třetí přepracované a doplněné vydání. Praha: GradaPublishing, 2005, 240 s., ISBN 80-247-1296-2.

ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základníchškolách.  Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (12.10.2021)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

 

1.       Somatopedie vznik a vývoj oboru, cílové skupiny,  významné osobnosti  z oblasti somatopedie, sociální hodnocení osob s tělesným postižením.

2.       Základy biomechaniky pohybu, mobilita, imobilita, imobilizační syndrom

3.       Problematika  centrálních poruch hybnosti a komunikační aspekty mozkové obrny

4.       Typologie a klasifikace tělesného postižení ( příklady nemocí s dopadem na hybnost)

5.       Socializace  osob s tělesným postiženým, soběstačnost

6.       Práce s rodinou s tělesně postiženým členem 

7.       Legislativní zakotvení práv  tělesně postižených 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Student popíše překážky v samostatném životě osob s tělesným postižením, vysvětlí na příkladech jejich společenské příčiny, zdůvodní potřebu legislativních pravidel a předpisů vedoucích k bezbariérovosti ve společnosti. Student popíše nejčastější příčiny omezení pohybu a orientace na příkladu centrálních poruch hybnosti, poúrazových stavů a progresivních nervosvalových onemocnění. Vysvětlí postupy práce speciálních pedagogů s těmito cílovými skupinami somatopedie.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html