|
|
|
||
Seminar of dr. L. Neumann: The aim of the two-semester course is to create the prerequisites (terminology, poetics) for the systematic study of specific qualities of literary literature in a wide range of its modalities (prose, poetry, drama; artistic and popular literature; folklore literature, factual literature, literary fantasy, literary comics, literature for children and young people) as well as for meaningful communication about literary texts. The concept and style of teaching literary theory anticipates the needs of teaching practice. With regard to the profession of a teacher, the student practically acquires literary theory primarily inductively - by examining a unique literary work. Similar to the first semester, we emphasize the interactive, discussion-based nature, but the method is more demanding: a comprehensive reflection on the poetics of a selected literary work (Čapek's Noetic Trilogy; J. Seifert: Song about Viktorka; L. Fuks: Mr. Theodor Mundstock) through various problem probes, supplemented by more general excursions by the teacher depending on the situation. Teaching topics: Note: (for educational reasons, the discussion topics listed here intentionally do not indicate partial questions or solutions; they can be specified after agreement with the students) 1. Elementary orientation - we formulate the topics of individual chapters. 2. Macrocomposition - external vs. internal composition; microcomposition - motivational-thematic continuity 3. Genological characteristics; reflection on the type of story, genre potential; poetry - versological analysis, means of poetic imagery 4. Analysis of partial excerpts: probable authorial intention, choice of situation and its depiction. 5. Analysis of characters; hierarchy and configuration of characters. 6. Concept of the space where the story takes place. Time aspects of the story. Specificity of narration (order, pace, subjectivized er form, etc.) 7. Characteristics of a literary work. The seminar culminates in attempts at a comprehensive, clearly structured, theoretically informed, and brief characterization of a selected literary work.
Dr. Soukupova´s seminar: The seminar follows on from Theory of Literature I in the winter semester. The basic areas of literary studies outlined here (author, reader, text, genre, subjects of the text, etc.) will be developed while working with specific texts. Students will become familiar with possible approaches to a literary work and acquire basic analytical and interpretive skills that they should continue to use in their studies in subsequent years. The seminar topics will include: Narratological analysis of an epic text (Hordubal); Compositional strategy of the text, context of genre and tradition; Poetological analysis of a poetry collection (Píseň o Viktorce); The relationship of the text to broader social contexts, the question of canon and censorship; Possibilities of examining and interpreting literary texts - structure, composition, motifs, themes, comedy, horror; 6. Acquisition of basic analytical approaches to a literary text (using examples from Czech and world literature); Use of intermedial relationships; Popular literature and its characteristics (fantasy, comics, dystopia, detective, science fiction); Working with a literary excerpt, developing the ability to interpret the text and talk about it.
Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Studenti se seznámí s možnými přístupy k literárnímu dílu, prohloubí si znalosti literárněvědné terminologie a osvojí si základní analytické a interpretační dovednosti, a to jak na próze, tak na poezii. Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Časové zatížení studenta: Přímá výuka: 36 h Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení: 40 min Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 5 hodin Plnění předmětu Příprava na zápočet: 10 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Od každého studenta je vyžadována seminární prezentace reflektující jeden zadaný aspekt literárního díla. Předpokladem pro účast na PÍSEMNÉ zkoušce (test) je zápočet ze semináře v zimním i letním semestru. U zkoušky by měli uchazeči prokázat schopnost objasnit klíčové teoretické problémy a pojmy (vhodně je použít, doložit příkladem apod.), přiblížit literární zážitek, popsat a pochopit text, formulovat pro text vhodné náměty, souhrnně charakterizovat literární dílo. Last update: Soukupová Klára, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Peterka, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007. 346 s. ISBN 978-80-239-9284-7 Kubíček, Tomáš, Hrabal, Jiří a Bílek, Petr A. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. V Praze: Dauphin, 2013. 247 s. ISBN 978-80-7272-592-2. Mocná, Dagmar a kol. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004. 699 s. ISBN 80-7185-669-X. Nünning, Ansgar, ed., Trávníček, Jiří, ed. a Holý, Jiří, ed. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce - osobnosti - základní pojmy. Vyd. 1. Brno: Host, 2006. 912 s. ISBN 80-7294-170-4. Červenka, Miroslav et al. Na cestě ke smyslu: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005. 1051 s.ISBN 80-7215-244-0. Červenka, Miroslav et al. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2002. 589 s.ISBN 80-7215-171-1. Hodrová, Daniela a kol. --na okraji chaosu--: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2001. 865 s.ISBN 80-7215-140-1. MÜLLER, Richard, ed. a ŠIDÁK, Pavel, ed. Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012. 699 s. Literární řada. ISBN 978-80-200-2048-2. Hrabal, Jiří: Jak rozumět literárnímu vyprávění? (https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media/naratologie/Prirucka_jak_rozumet_literarnimu_vypraveni.pdf) Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Brno 2002
Last update: Soukupová Klára, Mgr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Teorie literatury II: Seminář K. Soukupové 1. Naratologická analýza epického textu (Hordubal) 2. Kompoziční strategie textu, kontext žánru a tradice 3. Poetologický rozbor básnické sbírky (Píseň o viktorce) 4. Vztah textu k širším společenským souvislostem, otázka kánonu a cenzury 5. Možnosti zkoumání a interpretace literárních textů - struktura, kompozice, motivy, témata, komika, hrůza. 6. Osvojení si základních analytických přístupů k literárnímu textu (na příkladech z české i světové literatury) 7. Využití intermediálních vztahů 8. Populární literatura a její charakteristika (fantasy, komiks, dystopie, detektivka, sci-fi aj.) 8. Práce s literárním úryvkem, rozvíjení schopností interpretovat text a mluvit o něm.
Program semináře L. Neumanna – Teorie literatury II – LS 1. Témata kapitol v Hordubalovi Makrokompozice Hordubala (triadická, asymetrická, struktura/logické schéma fabule) 2. Žánrová charakteristika (Typ příběhu, žánrový potenciál námětu) Analýza první kapitoly Hordubala (Jak je udělána první kapitola?) 3. Postavy v románu Hordubal Analýza Polany (jakým způsobem je postava charakterizována) 4. Epizodní postavy, zajímavé konfigurace postav v H. Kde se příběh odehrává? (Lokalizace, pojetí prostoru) 5. Časové aspekty příběhu (Kdy se příběh udál, jak dlouho trvá, byl by přenosný do současnosti?) Zvláštnosti jazyka – vícejazyčnost, citoslovce, deixe, prézens historický a preteritum, řeč polopřímá, krátké věty, vykřičníky, otazníky, imitace orální/mluvené řeči 6. Specifičnost vyprávění (Jakým způsobem je příběh vyprávěn); je v celé knížce narativní styl jednotný? Multiperspektivnost – v každé knize kauza podána z jiného pohledu; Pořádek: chronologie, retrospektivy, anticipace. Tempo – mezery, sumarizace Vypravěč – (v 1. kap. není vševědoucí) 7. Symbolické motivy v H. (Jak se pozná symbol?) Porovnání H. s předlohou (novinová soudnička) 8. Makrokompozice Povětroně (rámec, iluzivní vs. antiiluzivní fikce, trojdílnost) Systém postav v Povětroni (trosečník, hypotetizace, tři rozdílní vykladači jeho života – konfigurace v nemocnici nepravděpodobná, ale sloužící k diverzifikaci životopisných fikcí), dva rozdílní lékaři 9. Třikrát jinak – Odlišnost životopisných verzí případu X Odlišnost vyprávění těchto životopisných verzí případu X 10. Obyčejný život – profil protagonisty (bezejmennost, více rolí v jedné postavě) Narativní strategie v Obyč. životě (nalezený rukopis, ich-forma, metanarace – příběh psaní o psaní) 11. Dobové hodnocení Hordubala (V. Kudělka – Boje o KČ, 1987) Zamyšlení nad smyslem noetické trilogie (proč noetická, jaké klade otázky o člověku? Myšlenkové zdroje – relativismus, psychoanalýza, demokratičnost, humanismus) 12. Noetická trilogie jako vyšší celek Rysy modernosti v noetické trilogii Last update: Soukupová Klára, Mgr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Student aplikuje nabytou terminologii a znalosti z oblasti literární teorie na jakýkoliv příklad beletristického textu. Student terminologicky vhodně analyzuje a interpretuje umělecký text - prokáže a odůvodní na konkrétním literárním textu. Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|