|
|
|
||
Cílem dvousemestrálního kurzu je vytvoření předpokladů (terminologie, poetika) pro poznávání nejobecnějších problémů i specifických kvalit literatury v širokém spektru jejích modalit (próza, poezie, drama; literatura umělecká a populární; folklorní slovesnost, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika, literatura pro děti a mládež), pro obsažnou komunikaci o literárních textech.
Pojetí semináře je především induktivní (obecné problémy demonstruje na konkrétních textech) a interaktivní (dialog, diskuze, důraz na kritické myšlení a aktivní účast studentů). Předpokladem zápočtu za ZS je seminární práce sestávající ze dvou částí (viz Podmínky zakončení předmětu). Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Shrnutí cílů semináře TL I vycházející z cílů dílčích seminářů: - studující chápe a rozumí podstatě estetické funkce a podstatě "uměleckého tvaru", literárnosti textu - studující chápe a rozumí podstatě rozdílu mezi literárními a neliterárními texty - studující rozpozná znaky základních literárních druhů a žánrů, je schopen je nejen vyjmenovat, ale také aplikovat v rámci porozumění smyslu díla - studující vysvětlí rozdíl mezi uměleckou a populární literaturou, je schopen tyto znaky zúročit v rámci porozumění textu - student rozumí distinkci mezi podstatou analýzy a interpretace - student si osvojí základní literárněteoretickou terminologii specificky vztaženou k analýze literárních textů - student chápe funkce jednotlivých složek výstavby literárního textu (postavy, kompozice, vypravěč, způsob vyprávění, čas a prostor, jazyk a styl, poetika) Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||
Podmínkou zakončení předmětu je zápočet. Studenti jej získají na základě splnění tří následujících podmínek: a) účast na semináři; b) plnění průběžných úkolů zadávaných vyučujícím během celého semestru; c) zaslání seminární práce sestávající ze dvou částí MAILEM ve wordovském dokumentu nejpozději do pátku 20. 12. Náležitosti seminární práce: A) interpretace/analýza konkrétního (pokud možno ne příliš rozsáhlého, max. 1 NS) úryvku z uměleckého textu na základě vlastního výběru (může být próza, poezie i výsek z dramatu). Analýza/interpretace má vycházet z pěti výstižně naformulovaných otázek týkajících se zásadních literárně-teoretických problémů; student by měl čerpat z nabytých znalostí v oblasti literární teorie, získaných v průběhu ZS. Analýzu s otázkami (včetně zvoleného úryvku) student odevzdá v rozsahu minimálně 2 normostran (3600 znaků včetně mezer a vč. textu otázky, do rozsahu se nepočítá úryvek). B) vypracování 5 otázek ze souboru "Teorie literatury: klíčové otázky a problémy ke zkoušce" - dle skript J. Peterky "Teorie literatury pro učitele"; studenti mohou využít i jiné zdroje. Otázky jsou k dispozici na moodle a též po domluvě mohou být studentům zaslány na začátku zimního semestru. (rozsah vypracování - minimálně 3 NS). Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (06.10.2024)
|
|
||
Peterka, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007. 346 s. ISBN 978-80-239-9284-7 Kubíček, Tomáš, Hrabal, Jiří a Bílek, Petr A. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. V Praze: Dauphin, 2013. 247 s. ISBN 978-80-7272-592-2. Mocná, Dagmar a kol. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004. 699 s. ISBN 80-7185-669-X. Nünning, Ansgar, ed., Trávníček, Jiří, ed. a Holý, Jiří, ed. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce - osobnosti - základní pojmy. Vyd. 1. Brno: Host, 2006. 912 s. ISBN 80-7294-170-4. Brukner, Josef a Filip, Jiří. Poetický slovník. 2., upr. vyd., v MF první vyd. Praha: Mladá fronta, 1997. 365 s. ISBN 80-204-0650-6.
Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Sylabus (pro ZS): 1) Funkce TL s přihlédnutím k dominanci funkce estetické, parametry a "významy" literárnosti, uměleckého textu, důležitost tohoto pojetí pro učitele literatury 2) Faktory a proměny literárního života - autor, dílo, čtenář 3) Vertikální členění literárních děl - lit. umělecká vs. populární 4) Znaky a funkce literárních druhů a žánrů 5) Příběh - základy naratologie 6) Problematika vyprávění - vypravěč, postavy, čas a prostor 7) Co je dobré vědět o verši, rytmu, rýmu - základy analýzy básnického textu 8) Analýza prozaického a dramatického textu Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (06.10.2024)
|
|
||
- Studující prokáže na konkrétních textech umělecké literatury znalost literárněteoretické terminologie: analyzuje vhodným způsobem umělecké texty - studující rozliší a uvede příklady prvků textů umělecké a populární literatury v rámci vertikální stratifikace lit. děl - studující popíše rozdíly mezi literárními druhy a žánry a rozliší jejich sémantický potenciál - studující objasní funkci jednotlivých prvků výstavby díla (v rámci porozumění jednotlivým textům) SEMINÁRNÍ PRÁCE: - student na základě výběru uměleckého textu a jeho analýzy prokáže porozumění (položí si klíčové otázky nad dominantními rysy úryvku) literárnímu textu Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|