SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practice of Dramatic Education II - OKMN0N255B
Title: Praxe dramatické výchovy II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Alžběta Ferklová
Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Incompatibility : OKMN0N204B
Pre-requisite : OKMN0H202B, OKMN0N246B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Annotation -
Students will gain competency in planning, realisation, reflection and assessment of drama education in primary and pre-school facilities, deepen the competence to self-reflection. The basic means of gaining these competences is practice, its theoretical reflection and its connection with the course of Theory and Didactics of Dramatic Education.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Aim of the course - Czech

Studující získá kompetencí k plánování, realizování, reflektování a hodnocení výuky dramatické výchovy v podmínkách primární školy

Studující prohloubí své kompetence k vlastní sebereflexi.

Studující získá dovednosti aplikovat teoretické poznatky z oboru DV do své praxe.

Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (31.01.2025)
Course completion requirements - Czech

1) Aktivní účast při pozorováních a reflexích činností

2) Naplánování, realizování a reflektování jednotlivých činností a vyučovacích celků vycházejících ze ŠVP dané školy, plánů třídy a respektujících rámcový plán činností Praxe dramatické výchovy II. /každý nejméně 5 samostatných výstupů – nepočítají se výstupy ve dvojicích apod./

3) Předložení písemných materiálů: /stačí v bodech s důrazem na přehlednost textu/

  • popis, jakým způsobem je začleněna dramatická výchova do ŠVP dané školy

  • plány činností a hodin s reflexemi

  • poznámky k diagnostice a hodnocení jednotlivců a třídy v oblasti dramatické výchovy, ke stylu práce učitele,

  • další náměty a materiály k výuce, zkušenosti z absolvované praxe a podněty z doporučené literatury

4) Vypracování závěrečné písemné úvahy – DV v současné české škole.

5) Prokázat schopnost pohovořit o podnětech z doporučené literatury - ústní pohovor před udělením klasifikovaného zápočtu.

6) 100% docházka, nepřítomnost z důvodu nemoci se nahradí po domluvě s vedoucím učitelem.

7) Splnění požadavků na náplň obsahu jednotlivých dramatických lekcí. /Vis. níže/

Náplň obsahu práce pro 1.st. ZŠ,

1) Lekce vycházející z aktuálního problému, tématu, situace dané třídy / školní výlet, sociální vztahy, život třídy/.

2) Lekce vycházející z aktuálně probírané výukové látky a očekávaných výstupů /spolupráce s vedoucím učitelem/.

3) Lekce inspirovaná literárním textem / pohádka, pověst, povídka, poezie, bajka /.

4) Lekce v níž bude propojena dramatická výchova s jinými esteticko-výchovnými předměty /VV, HV, pohybová/.

/5) Strukturované drama – realizované s ohledem k možnostem a zkušenostem dané věkové kategorie dětí. /inspirace: historické téma, literární text, sociální vztahy, apod.//

- pokud to zkušenosti a podmínky v dané třídě dovolí -

Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (31.01.2025)
Literature - Czech

Povinná literatura:

BLÁHOVÁ, K.: Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA 1996, 83 stran. ISBN 80-7068-070-9.

MACHKOVÁ, E.: Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU 2004, 223 stran. ISBN 80-7331-021-X.

MARUŠÁK, Radek; KRÁLOVÁ, Olga; RODRIGÉZOVÁ, Veronika, Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-472-4,

Doporučená literatura:
MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003.

Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Syllabus -

Syllabus of the course:

1. Introduction to the given issue, distribution of students to faculty teachers, introduction of students with requirements for obtaining KZ

2. Attentions of faculty teacher

3. Implementation of a lesson based on the current issue, topic, class / school trip, social relations, class life

4. Implementation of a lesson based on the currently taught subject and expected outcomes / cooperation with the teacher / teacher

5. Realisation of lesson inspired by literary text / fairy tale, reputation, short story, poetry, fable

6. Realisation of a lesson in which the dramatic education will be connected with other aesthetic-educational subjects (VV, HV, pohybová)

7. Structured drama realization - realized with regard to the possibilities and experience of the given age category of children

8. inspiration: historical theme, literary text, social relations, etc.

Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Learning outcomes - Czech

Studující je schopen naplánovat, realizovat a reflektovat jednotlivé vzdělávací činnosti

Studující je schopen naplánovat, realizovat a reflektovat větší vyučovací celek.

Studující se orientuje v ŠVP dané školy s důrazem na oblast věnující se postavení DV v daném ŠVP.

Studující se orentuje v třídním plánu.

Studující realizuje nejméně 5 samostatných výstupů.

Studující prezentuje a reflektuje své výstupy.

Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (31.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html