SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics - Education towards Health in the FEP and Production of School Educational Programmes - OPNY4P032A
Title: Didaktika - výchova ke zdraví v RVP a tvorba ŠVP
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Karolína Záhořová
Pre-requisite : OPNY4P022A, OPNY4P023A
Is pre-requisite for: OPNY4Y042A, OPNY4P041A
Annotation - Czech
Předmětu je zaměřen na problematiku tvorby školního vzdělávacího programu. Předmět ukazuje význam propojení formálního a neformálního kurikula pro vzdělávání žáků a klimatu školy.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
Aim of the course - Czech

Studenti posuzují a na vybraných tématech výchovy ke zdraví navrhují implementaci témat výchovy ke zdraví a bezpečí do školního vzdělávacího programu. Studenti analyzují potřeby vybrané školy a plánují postup implantace a kritéria hodnocení navrženého postupu. Hodnotí způsoby implementace problematiky v kurikulu vybraných států.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 6 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 6 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 14 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Literature - Czech

DVOŘÁK, D., HOLEC, J. & DVOŘÁKOVÁ, M. (2018). Kurikulum školního vzdělávání. Zahraniční reformy v 21. století. Univerzita Karlova. Praha.

FIALOVÁ L., FLEMR L., MARÁDOVÁ E. & MUŽÍK V. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.

JANÍK,T.  (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.

KOVAŘÍKOVÁ,M.; MARÁDOVÁ,E. (2020) Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí. Pedf UK.

MARADOVÁ, E. (2006). Výchova ke zdraví. Školní vzdělávací program. Praha: Fortuna.

MUŽÍKOVÁ, L. (2010). Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD.

NEJEDLÁ M. a kol. (2015). Škola podporující zdraví. Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta Klinika adiktologie.

TUPÝ, J. (2014). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historickoanalytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2013. Brno: Masarykova univerzita.

VALIŠOVÁ, A.; KOVAŘÍKOVÁ,M.(2021) Obecná didkitka v příkladech a cvičeních. Grada.

 

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Requirements to the exam - Czech
Vypracování zadaných úkolů.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (16.10.2024)
Syllabus - Czech

1. Metodika tvorby školního vzdělávacího programu.
2. Analýza potřeb školy
3. Plánování aktivit.
4. Hodnocení kvality a efektivity vzdělávání.
5. Propojení formálního a neformálního kurikula.
6. Analýza dostupných didaktických materiálů pro výuku se zaměřením na střední a základní školu.
7. Aktualizace vzdělávacích obsahů.
8. Prezentace analyzovaných didaktických zdrojů pro výuku a ukázky jejich využití.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
Learning outcomes - Czech

Student didakticky zprostředkuje obsah vyučovaného oboru k žákům střední školy.

Kriticky hodnotí oborové zdroje včetně digitálních pro výuku podle tematických oblastí.

Poznává a aplikuje příležitosti pro učení žáků.

Respektuje vědecká fakta od informací, která tento charakter nemají.

Využívá důvěryhodné zdroje, jedná zodpovědně při využívání AI, sociálních sítí.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html