SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Pedagogical Practice in Basic Schools - OPNY4P023A
Title: Souvislá praxe na ZŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Pre-requisite : OPNY4P012A, OPNY4P013A
Is pre-requisite for: OPNY4P033A, OPNY4P032A
Annotation -
The course includes a controlled continuous pedagogical practice of students at primary schools under the supervision of subject didactics. The internship takes place at faculty schools under the guidance of experienced teachers who deal with health promotion education and are continuously continuing their education in this area. Before starting the internship, students attend an instructional seminar, during their internship, each student completes a specified number of observations and their own outputs. Individual student outputs are didactically analyzed. Emphasis is placed on the reflection of one's own pedagogical work in the final seminar.
Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
Aim of the course -
Students apply the acquired procedures from teaching subject didactics to practice. Students use practical experience in working with children and in planning and teaching. They evaluate and assess the suitability of material didactic means, which have proved themselves to faculty teachers in health education from the point of view of their own teaching. The student reflects on their own practice and analyzes the prepared lesson plan.
Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 106 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení 10 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 19 hodin. Seminární práce 11 hodin, příprava na zápočet a zápočet 3 hodiny.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
Course completion requirements -

Vypracování zadaných úkolů do portfolia z praxe.

.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
Literature - Czech

KASÍKOVÁ, H. (2007). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.

KOVAŘÍKOVÁ,M.; MARÁDOVÁ,E. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. PedfUK. 

VALIŠOVA,A.; KOVAŘÍKOVÁ,M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti. Grada. 

MARÁDOVÁ, E. (2006). Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna.

MARÁDOVÁ E. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

MŠMT (2013). Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, platný od 1.9.2013. Praha : MŠMT.

OBST, O.& KALHOUST, Z. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Portál.

SLAVÍK, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Učebnice používané pro výuku výchovy ke zdraví.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
Syllabus - Czech

1. Seznámení s přidělenou fakultní školou a požadavky na praxi.

2. Práva a povinnosti studenta na praxi.

3. Tvorba oborového portfolia z praxe.

4. Didaktická analýza učiva.

5. Analýza dostupných učebnic.

6. Reflexe praxe.

7. Práce s portfoliem.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html