Elaboration of a complex project of a graduation concert in terms of dramaturgical, organizational, economic and social plan. The project of the graduate concert is a presentation of the results of an important part of a long and demanding study.
It is a real verification of the student's ability to deal with requirements that are placed on the performer, organizer and potential employee with human resources. Students prepare an aesthetically comprehensive program, containing compositions of various stylistic periods of world and Czech music. The program includes solo compositions of large and small forms, content-intensive and purely virtuoso - there is a choice in a very wide range of instrumental literature. In the choice of the program, emphasis is placed on versatility with respect to the future teaching profession and at the same time it is built on respect for one's own possibilities and dispositions. It is customary to invite colleagues as co-performers and to present the art of musical collaboration in the field of ensemble playing. From the organizational and economic point of view, the student is faced with the reality of completely non-artistic but priority concerns, the result of their solution is also an important aspect of project success.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Zpracování komplexního projektu absolventského koncertu z hlediska plánu dramaturgického, organizačního, ekonomického a společenského. Projekt absolventského koncertu jako prezentace výsledků důležitého podílu dlouhého a náročného studia je reálným ověřením studentových schopností vypořádat se s všestrannými nároky, které jsou kladeny na interpreta, organizátora a potencionálního pracovníka s lidskými zdroji. Po stránce dramaturgické připravuje student esteticky ucelený program, obsahující skladby různých stylových období hudby světové i české. Program zahrnuje sólové skladby velkých i drobnějších forem, obsahově náročné i čistě virtuózní – je možnost volby ve velmi širokém spektru nástrojové literatury. Ve výběru programu je kladen důraz na všestrannost vzhledem k budoucí učitelské profesi a zároveň je vystavěn na respektu k vlastním možnostem a dispozicím. Bývá zvykem zvát jako spoluúčinkující též kolegy a prezentovat své umění hudební spolupráce v oblasti ansámblové hry. Po stránce organizační a ekonomické je student postaven před realitu zcela neuměleckých, ale prioritních starostí, výsledek jejich řešení je též důležitým aspektem úspěšnosti projektu.
Elaboration of a complex project of a graduation concert in terms of dramaturgical, organizational, economic and social plan. The project of the graduate concert is a presentation of the results of an important part of a long and demanding study.
It is a real verification of the student's ability to deal with requirements that are placed on the performer, organizer and potential employee with human resources. Students prepare an aesthetically comprehensive program, containing compositions of various stylistic periods of world and Czech music. The program includes solo compositions of large and small forms, content-intensive and purely virtuoso - there is a choice in a very wide range of instrumental literature. In the choice of the program, emphasis is placed on versatility with respect to the future teaching profession and at the same time it is built on respect for one's own possibilities and dispositions. It is customary to invite colleagues as co-performers and to present the art of musical collaboration in the field of ensemble playing. From the organizational and economic point of view, the student is faced with the reality of completely non-artistic but priority concerns, the result of their solution is also an important aspect of project success.
Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (10.09.2022)
Aim of the course -
The aim of the course is preparation for the graduation concert performance including all aspects of its realization.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cílem předmětu je příprava na absolvenstké koncertní vystoupení zahrnující všechny aspekty jeho realizace.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors -
Total student time burden 118,0 Corresponding amount of credits 4 to 5 Credits awarded 4 Completion Z Direct Instruction Lectures: 1 Workshops: 1 Preparation for class Expected preparation time for 1 hour of lecture 0 minutes Expected preparation time for 1 exercise 110 minutes Self-study of literature (per semester) 0 hours Work with study materials (per semester) 12 hours Completion of continuous assignments (per semester) 20 hours Completion of the course Seminar papers 0 hours Preparation for credit 40 hours Preparation for and examination 0 hours
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Celková časová zátěž studenta
118,0
Odpovídající množství kreditů
4 až 5
Přidělené kredity
4
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
110 minut
Samostudium literatury (za semestr)
0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
40 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (12.09.2023)
Course completion requirements -
Evaluation of the fulfillment of the individual study plan, which is part of the graduation concert project.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Zhodnocení plnění individuálního studijního plánu, jenž je součástí projektu absolventského koncertu.
Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (10.09.2022)
Literature -
Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material. Audio recordings and videos.
Barenboim, D. A Life in Music. Arcade Publishing, New York, 2003
BRENDEL, A. Hudba, smysl a nesmysl. Praha. Volvox Globator 2016.
NEJGAUZ, G. G. Poetika klavíra. Bratislava: ŠHV 1963.
PRAŽÁK, P. Jak se kdy koncertovalo. Praha: SHV 1966.
SKOKAN, F. Svět houslí. Praha: SHV 1965.
ZEYRINGER, F. Literatur für Viola. Hartberg: Verlag Julius Schonwetter 1976.
MĚRKA, I. Violoncello. Ostrava: Montanex 1995.
BORTLÍČEK, J., Dějiny a literatura kontrabasu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně 2004.
HARASCHIN, S. Sprievodca koncertmi, Bratislava: OPUS 1983.
ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles : California Classics Book, 1997.
BELL, J., REPIN V., HAHN, H. Violin Virtuosos (Strings Backstage). Richmond : String Letter Publishing, 2000.
BRENDEL, A. Music. Sence and Nonsence – Collected Essays and Lectures. Robsin Press : London, 2015.
MACH, E. Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. Dover Publications, Inc. : New. York, 1991.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století, soudobá hudba. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky.
Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material. Audio recordings and videos.
Barenboim, D. A Life in Music. Arcade Publishing, New York, 2003
BRENDEL, A. Hudba, smysl a nesmysl. Praha. Volvox Globator 2016.
NEJGAUZ, G. G. Poetika klavíra. Bratislava: ŠHV 1963.
PRAŽÁK, P. Jak se kdy koncertovalo. Praha: SHV 1966.
SKOKAN, F. Svět houslí. Praha: SHV 1965.
ZEYRINGER, F. Literatur für Viola. Hartberg: Verlag Julius Schonwetter 1976.
MĚRKA, I. Violoncello. Ostrava: Montanex 1995.
BORTLÍČEK, J., Dějiny a literatura kontrabasu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně 2004.
HARASCHIN, S. Sprievodca koncertmi, Bratislava: OPUS 1983.
ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles : California Classics Book, 1997.
BELL, J., REPIN V., HAHN, H. Violin Virtuosos (Strings Backstage). Richmond : String Letter Publishing, 2000.
BRENDEL, A. Music. Sence and Nonsence – Collected Essays and Lectures. Robsin Press : London, 2015.
MACH, E. Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. Dover Publications, Inc. : New. York, 1991.
Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (10.10.2020)
Syllabus -
Creation and gradual implementation of a graduation concert project taking into account all aspects of artistic presentation (determination of repertoire - individual study plan, its systematic study associated with continuous evaluation, organizational plan, possible financial balance sheet, etc.).
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Vytvoření a postupná realizace projektu absolventského koncertu zohledňující všechny aspekty umělecké prezentace (stanovení repertoáru - individuální studijní plán, jeho systematické studium spojené s průběžným hodnocením, plán organizační, eventuální finanční rozvaha a další).
Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (10.09.2022)
Learning outcomes -
Student:
performs a selection of works prepared for the graduation concert as arranged with the teacher
discusses the choice of repertoire, the circumstances and origin of the pieces, interesting facts in the historical context
defines possible technical and performance difficulties
analyses the performance
specifies the next steps in the study of the works
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Student:
interpretuje výběr z děl připravovaných na absolventský koncert dle domluvy s pedagogem
pohovoří o výběru repertoáru, okolnostech a vzniku skladeb, zajímavostech v historickém kontextu
definuje možná technická a interpretační úskalí
zanalyzuje svůj výkon
specifikuje další postup studia děl
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)