|
|
|
||
Příprava a studium repertoáru se záměrem jeho veřejné prezentace je hlavní náplní práce učitele nástrojové hry, ale i učitele hudby v téměř každé myslitelné oblasti. Hudba je fenomén, vznikající individuálně v soukromí tvrdé přípravy a přitom vyžadující veřejnou společenskou akceptaci. Umění vhodné repertoárové přípravy pro koncertní vystoupení na všech úrovních technické a interpretační vyspělosti vyžaduje mnoho znalostí i zkušeností.
Student rozšiřuje své repertoárové zázemí se zřetelem ke svému profesionálnímu pedagogickému zaměření a zároveň si připravuje první podněty pro své budoucí absolventské vystoupení. Toto je zohledněno v sestavení individuálního studijního plánu. Řešení technické a interpretační problematiky zdůrazňuje metodický postup na různých úrovních.
Součástí předmětu je nastudování komorní literatury s cílem koncertní prezentace a korepetiční spolupráce se zpěváky.
Důležitou součástí předmětu je Interpretační seminář.
Interpretační seminář je tvůrčí dílnou. Studenti zde mají možnost předvedení nastudovaného díla v různých fázích interpretačního vývoje, ověření svých schopností realizovat nastudovaném dílo před veřejností, diskutovat s kolegy a pedagogy, tříbit své umění veřejného posuzování vlastních i cizích interpretačních výkonů, řešit problémy týkající se interpretace a koncertního vystupování. Učí se podporovat svým názorem výkony ostatních, motivovat jejich další vývoj. Sami přinášejí pro ně zajímavá témata, v jejichž řešení spolu s kolegy a pedagogy nalézají podporu a inspiraci pro svou interpretační a pedagogickou práci.
Preparation and study of the repertoire with the intention of public presentation, this is the main content not only of the teacher´s work in instrumental playing, but for teacher´s work in every conceivable area. Music is a phenomenon, that arises individually in the privacy of hard training, and alongside requires public social acceptance. Student expand their repertoire background with regard to their professional pedagogical focus, and at the same time prepare the program for their future graduate performance. It is taken into consideration in formation of their individual study plans. The solution of technical and interpretive issues emphasizes the methodological approach at various levels. This course contents the study of the chamber music repertoire with the aim of a concert presentation.
The important part of this course is Interpretation Class, the artistic and didactic workshop. Students have the opportunity to present the studied work in various stages of interpretive development and verification of their abilities. They realize the studied work in front of the public, discuss with colleagues and teachers, they learn an acceptance of criticism and its processing, defense of own opinions, but also respecting different ones. They learn to motivate others. Students also bring their interesting topics. In solution of them, together with colleagues and pedagogues, they find support and inspiration for their interpretive and pedagogical work.
Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (01.02.2023)
|
|
||
Příprava na výuku: Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 45 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 30 minut Samostudium literatury (za semestr) - 18 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) - 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 14 hodin Plnění předmětu: Příprava na zápočet - 6 hodin Příprava na zkoušku a zkouška - 30 hodin Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (30.01.2022)
|
|
||
Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století, soudobá hudba. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky. Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material. Audio recordings and videos. SADIE, S., GROVE, G. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Macmillan Publishing Company : Oxford, 2001. MACH, E: Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. Dover Publications, Inc., New. York 1991. RUBINSTEIN, A: Moje mnohá léta. Z anglického originálu My Many Years přeložila Vlasta Dvořáčková. H & H Praha, 2003. BRENDEL, A. Hudba, smysl a nesmysl. Praha. Volvox Globator 2016. NEJGAUZ, G. G. Poetika klavíra. Bratislava: ŠHV 1963. KOGAN, G. M.: Před branou mistrovství. Nakladatelství AMU, Praha 2012. ZICH, J.. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon 1975 KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN 1990, ISBN 80-04-23694-4 ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles: California Classics Book 1997. SCHOENBAUM, D. The Violin : A Social History of the World's Most Versatile Instrument. New York: WW Norton 2013 EHNES, J. Homage [CD/DVD]. (James Ehnes Plays the Fulton Collection of Violins and Violas). Onyx Classics 2009. RUBINSTEIN, A. My Many Years. Annabella Whitestone : New York, 2003. NEUHAUS, H. The Art of Piano Playing. Kahn & Averill : London, 2016. BRENDEL, A. Music. Sence and Nonsence – Collected Essays and Lectures. Robsin Press : London, 2015.
Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (15.10.2020)
|
|
||
K udělení zápočtu z Interpretačního semináře se z obsahu předmětu logicky požaduje účast na seminářích a aktivní účast na práci. Dálší nezbytnou podmínkou je minimálně jednou interpretovat dílo, pohovořit o historickém kontextu, skladateli a díle samém atp. a ve vzájemné diskusi obhájit vlastní interpretaci. Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (31.01.2022)
|
|
||
Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (01.02.2023)
|
|
||
Studující ovládá repertoár v rozsahu půlrecitálu. Studující dovede zdůvodnit své interpretační pojetí. Studující zná zákonitosti interpretace děl jednotlivých slohových ondobí. Studující obhájí svou volbu repertoáru v souladu se svým osobnostním zaměřením. Last update: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (18.09.2024)
|