SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Methodology of Inclusive Education - OPNS3S108A
Title: Metodiky inkluzivní pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: 27 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS3O101A, OPNS3Q102A
Is pre-requisite for: OPNS3S120A
Is interchangeable with: OKNS3S108A
Annotation -
The aim of the course is to introduce students to education using inclusive didactics. Students will be introduced in detail and visually to the procedures of individualization and differentiation of tasks and cooperative learning processes according to the principles of constructive multidimensional didactics. Participants will learn to distinguish functional and non-functional group cooperation of students in the classroom, learning strategies based on the formation of preconcepts, the use of cognitive styles of students, meta-cognitive strategies. They will become familiar with the possibilities of classroom organization and stimulating school environment for the implementation of guided activities in small and large student groups. They will learn to identify barriers in the school environment that hinder the individualization and differentiation of learning activities, and to plan teaching strategies that are based on knowledge of individual pupils' developmental traits and develop pupils' potential for learning in sequential steps.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2022)
Descriptors - Czech

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 28 hodin

Příprava zápočet: 20 hodin celkem

Prezenční výuka, v případě distanční výuky  práce v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (25.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Splnění seminární práce - příprava vyučovací hodiny na zadané téma. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy.Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s.29-112.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.

SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21.století. Grada, 2023, 978-80-271-2254-7.

Doporučená literatura:

DEMIR-WALTHER, M. GemeinsaminklusivenSachunterrichtplanen: inklusionsdidaktischePlanung in Kooperationbewältigen. GrundschulunterrichtSachunterricht.München: OldenbourgSchulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
Syllabus - Czech

Obsah:

Dialogizace výuky, aktivizace žáků v procesu učení.

Organizace času a úpravy prostředí pro výuku heterogenních tříd, využití diversity žáků.

Kooperace a skupinové práce žáků se SVP.

Inkluzivní postupy rozvoje sociálních kompetencí žáků v demokratické společnosti/ škole.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html