|
|
|
||
The aim of the course is to introduce students to inclusive didactics. Students will know the procedures of individualization and differentiation of tasks and cooperative learning processes according to the principles of constructive multidimensional didactics. Participants will learn to distinguish between functional and non-functional group cooperation of pupils in the classroom, learning strategies based on the creation of preconcepts, the use of cognitive styles of students, metacognitive strategies. They will get acquainted with the possibilities of class organization and stimulating environment in the school for the implementation of controlled activities in small and larger student groups. They will learn to identify barriers in the school environment that prevent individualization and differentiation of learning activities, and to plan learning strategies that are based on knowledge of individual developmental peculiarities of students and in gradual steps develop the student's potential for learning.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.02.2022)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · příprava na výuku 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 28 hodin Příprava zápočet: 20 hodin celkem Bude využíván systém podpory studia Moodle Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Úspěšné splnění seminární práce na zadané téma. Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy.Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s.29-112. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6678-6, s. 219-249. ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7. Doporučená literatura: DEMIR-WALTHER, M. GemeinsaminklusivenSachunterrichtplanen: inklusionsdidaktischePlanung in Kooperationbewältigen. GrundschulunterrichtSachunterricht.München: OldenbourgSchulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Obsah a tématické členění výuky:
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
|