SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Speech Therapy I - Neurodevelopmental disorders of speech and language, resonance disorders, voice disorders - OPNO3S104A
Title: Logopedie I - Neurovývojové poruchy řeči a jazyka, poruchy rezonance, hlasové poruchy
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 26 / 26 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Korandová
Teacher(s): Mgr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Co-requisite : OPNO3O101A, OPNO3Q102A, OPNO3S103A, OPNO3S105A, OPNO3S106A, OPNO3S107A, OPNO3S108A
Is co-requisite for: OPNO3O101A, OPNO3S108A, OPNO3S107A, OPNO3S106A, OPNO3S105A, OPNO3S103A, OPNO3S109A, OPNO3Q102A
Is pre-requisite for: OPNO3S314B, OPNO3S313B, OPNO3S312B, OPNO3S311B, OPNO3S310B, OPNO3S309B, OPNO3S315B, OPNO3S205A, OPNO3S203A
Annotation -
The course will introduce the disruptions that occur in speech development. Attention will be focused on a wide range of difficulties in speech development, neurodevelopmental disorders of language, developmental dysphasia, verbal dyspraxia. The course will analyze the issue of speech development in children with orofacial clefts and subsequently palatolalia, and the topic of voice disorders will also be discussed. The course deals with current scientific opinions on the field of neurodevelopmental disorders of language and speech, their diagnosis and differential diagnosis, speech therapy. In the seminars, students will gain knowledge about speech therapy intervention in early and preschool age, diagnostic materials and possible therapeutic approaches to children with impaired speech development and impaired communication skills.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (19.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující

  • vhodně použije odbornou terminologii v oblasti neurovývojových jazykových poruch,
  • vysvětlí vznik orofaciálních rozštěpů a jejich důsledky ve vývoji dítěte,
  • uvede hlasové poruchy v dětském věku a možnosti práce v oblasti hlasové terapie.

 

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (19.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 24 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Studující

  • zpracují materiál k logopedické intervenci u dětí v raném a předškolním věku (podmínky budou dohodnuty v rámci seminářů),
  • splní průběžné vědomostní testy,
  • složí ústní zkoušku.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (19.09.2024)
Literature - Czech

Povinná:

DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnoceníslovnízásobydětípředzahájenímškolnídocházky. Praha:PedFUK, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0.

LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.

LECHTA,V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.

LOVE, R.J., WEBB, W.G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009.ISBN978-80-7367-464-9.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.

Doporučená:

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno:ePRESS, 2008. EAN: 9788025118290

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 200.ISBN80-902536-2-8

HARTMANN, B., LANGE, M.Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton, 2008. ISBN 9788073870218.

KLENKOVÁ, J.Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost. Praha: Beakra, 2007.  ISBN 978-80-903863-0-3.

NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.

SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2014. ISBN978-80-247-4239-7

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.

Další aktuální odborné zdroje budou studentům doporučovány v rámci seminářů.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

  1. Ontogeneze řeči, patologie ve vývoji řeči. Narušený vývoj řeči. Děti rizikové z hlediska vývoje řeči.
  2. Logopedická intervence v raném a předškolním věku zaměřena na diagnostiku narušené komunikační schopnosti. Diferenciální diagnostika v rámci narušeného vývoje řeči. Principy logopedické intervence a mezioborové spolupráce v kontextu logopedické intervence.
  3. Úrovně logopedické diagnostiky. Vyšetřovací metody, techniky, postupy. Diferenciální diagnostika.
  4. Neurovývojové jazykové poruchy, Fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy.  Logopedická diagnostika a terapie.
  5. Vývojová dysfázie – neurovývojová porucha, její etiologie, symptomatologie, možnosti logopedické intervence. Využití testových materiálů, standardizovaných a nestandardizovaných nástrojů, testových baterií u vývojové dysfázie. Prognóza ve vývoji a vzdělávání.
  6. Vývoj řeči u dětí s vrozenou vývojovou vadou – s orofaciálním rozštěpem, specifika ve vývoji řeči. Narušení komunikační schopnosti u rozštěpových dětí. Palatolalie, logopedická diagnostika a terapie.
  7. Poruchy příjmu potravy a poruchy polykání v dětském věku.
  8. Tvorba hlasu, hlasové poruchy.
  9. Vývoj řeči dětí s mentálním postižením, vývoj řeči u dětí s tělesným postižením, vývoj řeči dětí s poruchami autistického spektra. Možnosti logopedické intervence.
  10. Poradenské služby pro děti v raném a předškolním věku, role logopeda v poradenství. Zajištění logopedické intervence v rezortu školství, zdravotnictví a v sociálních službách. Nestátní instituce.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (19.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

·         objasní etiologické faktory neurovývojových jazykových poruch,

·         uvede postupy diferenciální diagnostiky u neurovývojových poruch,

·         navrhne postup logopedické intevence u dítěte s neurovývojovou jazykovou poruchou – s receptivní vývojovou dysfázií,

·         formuluje doporučení pro logopedickou intervenci u dítěte s expresivní formou vývojové dysfázie,

·         uvede charakteristické rysy palatolalie a možnosti logopedické intervence,

·         navrhne možnosti uplatnění hlasové hygieny u dětí v předškolním věku.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html