SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Surdopedy I - Visual-motor systems in deaf communication - OPNO3S105A
Title: Surdopedie I - Vizuálně-motorické systémy v komunikaci neslyšících
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 26 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
Co-requisite : OPNO3O101A, OPNO3Q102A, OPNO3S103A, OPNO3S104A, OPNO3S106A, OPNO3S107A, OPNO3S108A
Is co-requisite for: OPNO3O101A, OPNO3S108A, OPNO3S107A, OPNO3S106A, OPNO3S104A, OPNO3S103A, OPNO3S109A, OPNO3Q102A
Is pre-requisite for: OPNO3S314B, OPNO3S313B, OPNO3S312B, OPNO3S311B, OPNO3S310B, OPNO3S309B, OPNO3S315B, OPNO3S205A, OPNO3S204A
Annotation -
The aim of the course is to deepen the knowledge of communication systems designed for people with hearing impairment and deafblindness, to focus on the history and research of sign languages, on the basic linguistic structure of Czech sign language and in this context on the Deaf community, their customs and culture. The lectures will be complemented by practical demonstrations and, within the seminars, training in basic communication in Czech sign language.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studující se základními znalostmi týkajícími se systémů komunikace určených pro osoby se sluchovým postižením a hluchoslepotou, s historií a výzkumem znakových jazyků v Č a v zahraničí, se základní lingvistickou strukturou českého znakového jazyka a v souvislosti s tímto jazykem i s minoritou Neslyšících a jejími kulturními a společenskými odlišnostmi. Dále studující bude v rámci výuky prezentovat vybraný zahraniční výzkum vztahující se k novým poznatkům v oblasti  lingvistiky znakových jazyků či metody výuky tohoto jazyka u žáků neslyšících.

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 26 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka seminářů a přednášek je plánována v běžném prezenčním režimu, v případě zhoršení epidemiologické situace bude výuka realizována v prostředí MS Teams dle pravidelného rozvrhu.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Course completion requirements - Czech

- zpracování a prezentace zadaných úkolů. 

- složení zkoušky, která bude obsahovat část písemnou vycházející z přednášených témat a praktickou - prokázání znalosti komunikace v českém znakovém jazyce v rozsahu semináře Komunikační systémy neslyšících I.

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Literature - Czech

HUDÁKOVÁ, A.(ed.) Vesvětě sluchovéhopostižení. Praha: FRPSP a Střediskoranépéče TAMTAM, 2005. ISBN 80-86792-27-7.

MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 93 s. ISBN 978-80-87218-00-6.

MACUROVÁ, A.Lingvistika znakových jazyků na počátku třetího tisíciletí.In Speciální pedagogika, 2005, 15(2), s. 77-85. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). In Speciálnípedagogika, 2001, 11(2), s. 69–75. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A.Poznáváme český znakový jazyk IV. Vyjadřováníčasu. In Speciálnípedagogika, 2003, 13(2), s. 89–98. ISSN 1211-2720.

OKROUHLÍKOVÁ, L. Notace – zápis českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 133 s. ISBN 978-80-87153-93-2.

SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika – český jazyk x českýznakovýjazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9.

SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P., OKROUHLÍKOVÁ, L. Rysy přirozenýchjazyků. Českýznakovýjazykjakopřirozenýjazyk. Lexikografie. Slovníkyčeskéhoznakovéhojazyka. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-93-2.

SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. 79 s. ISBN 978-80-87218-08-2.

Doporučená literatura:

LANGER,J., PTÁČEK, V., DVOŘÁK, K.Znakovázásobačeskéhoznakovéhojazyka k rozšiřujícímustudiusurdopedie se zaměřenímnaznakovýjazyk 1.,2.,3.,4. Olomouc: UP PedF, 2004.

POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 2002-2006. 3 sv. ISBN 80-7168-800-2.

PTÁČEK, V., BUBERLE, V. Českýslovníkznakovéhojazyka 1.-4.(CD-ROM) Praha: ČUN, 1997.

www.ruce.cz, www.ticho.czhttps://obchod.portal.cz/Foto/sample/eknihy/pdf/sluchove_postizeni.pdf

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Syllabus - Czech

Obsah přednášek:

1.  Komunikace – základní vymezení (verbální, neverbální složka), význam sluchového vnímání pro člověka, příjem informací lidskými smysly, kompenzační mechanismy osob se sluchovým postižením.

2.  Komunikační systémy osob se sluchovým postižením – základní vymezení, legislativní normy týkající se osob se sluchovým postižením, český znakový jazyk – vymezení, základní pravidla pro komunikaci.

3.  Úvod do českého znakového jazyka (historie, výzkum a vývoj, charakteristické rysy – odlišnost od mluvených jazyků).

4.  Základní lingvistická struktura českého znakového jazyka, notace znaků.

5.  Specifické rysy znakových jazyků - ikoničnost, simultánnost, inkorporace a další.

6.  Komunita Neslyšících (charakteristika, zvyky, tradice, umění a význam znakového jazyka).

7.  CODA jedinci - charakteristika, vývoj organizací sdružujících CODA jedince, specifičnost jejich postavení ve společnosti.

8.  Mezinárodní znakový systém - základní vymezení, uživatelé,

9.  Znakovaná čeština – vymezení pojmu, uživatelé znakované češtiny, legislativní opatření, shody a rozdíly s českým znakovým jazykem, speciální znaky, ukázka vyjádření ve znakované češtině.

10. Prstová abeceda – vymezení pojmu, historie, druhy prstové abecedy, metodika nácviku, aplikace prstové abecedy v konverzaci, při překladu do českého znakového jazyka, představení se, osobní jména v ČZJ.

11. Taktilní znakový jazyk – vymezení pojmu, popis, uživatelé.

12. Tlumočnické služby - legislativní vymezení, profese tlumočníka znakového jazyka, etický kodex, organizace zajišťující tlumočnické služby.

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

-          charakterizuje komunikační systémy užívané osobami s těžkým sluchovým postižením

-          uvede legislativní opatření související s právem osob neslyšících na komunikaci prostřednictvím českého znakového jazyka a dalších komunikačních systémů vycházejících z českého jazyka

-          rozliší jednotlivé komunikační systémy a jejich uživatele

-          blíže objasní gramatická a syntaktická pravidla českého znakového jazyka

-          popíše specifika českého znakového jazyka na základě komparace s českým jazykem a uvede příklady

-          charakterizuje problematiku CODA jedinců

-          dokáže popsat vývoj v oblasti lingvistiky znakových jazyků

-          je obeznámen s aktuální situací týkající se výzkumu znakových jazyků v zahraničí

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html