|
|
|
||
Students will get acquainted with current theoretical knowledge in the field of impaired communication skills in school age and adolescence based on professional sources of domestic and foreign provenance. Attention is paid to phonetic-phonological difficulties, developmental dysphasia in school age, as well as to the issue of stuttering, murmuring, myofunctional disorders, children with cerebral palsy and dysarthria, voice disorders. In the seminars, students will focus on gaining practical experience in the diagnostic process and in the preparation of therapeutic procedures. The difficulties that individual types of impaired communication ability bring during the educational process in school age and adolescence will be reflected. Students will use the study of foreign sources, create seminar papers, presentations.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 36 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích. Vypracování zadaných seminárních prací na základě studia zahraničních zdrojů, jejich prezentace. Splnění průběžných testů. Ústní zkouška. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: LECHTA, V. a kol.Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7178-961-5. Doporučená literatura: DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80- KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5. NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1. Další aktuální odborné zdroje budou doporučovány v rámci seminářů. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Obsah: Koktavost (balbuties). Etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostické materiály. Breptavos t(tumultus sermonis). Etiologické faktory, symptomatologie, diagnostika. Diferenciální diagnostika koktavosti a braptavosti. Terapie koktavosti v kontextu nových vědních poznatků. Dysartrie a verbální dyspraxie; myofunkční poruchy. Diagnostika a možné terapeutické přístupy u dysartriků. Komunikace osob s mozkovou obrnou, možná narušení komunikační schopnosti. Poruchy hlasu, etiologie, klasifikace, symptomy. Logopedická intervence v rámci komplexní péče. Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu zdravotnictví. Poradenství. Legislativa. Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v období dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu školství. Poradenské služby pro žáky s narušenoukomunikační schopností a jejich rodiče. Legislativa. Dopad neurovývojové jazykové poruchy na vzdělávání dětí a žáků. Inkluzivní vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Podpůrná opatření v rámci vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Studující dokáže: - terminologicky vymezit a popsat etiologické faktory a symptomatologii poruch fluence řeči, - uvést a popsat možnosti difenecniální diagnostiky balbuties a tumultus sermonis, uvést další narušení u nichž se setkáváme s poruchami fluence, - vymezit a popsat současné diagnostikyé a terpeutické přítupy v diagnostice a terapii poruch fluence řeči, - uvést a popsat příklady diagnostických nástrojů využívaných v disgnostice poruch fluence, - terminologicky vymezit mozkovou obrnu a narušení v oblasti komunikace osob s mozkovou obrnou, - uvést a popsat přístupy logopeda k dysartrii, dysfagii osob s mozkovou obrnou, - terminologicky vymezit tvrorbu hlasu - anatomii, fyziologii, - uvést a popsat terapeutické přístupy v problematice hlasových poruch, - terminologicky vymezit myofunkční poruchy, jejich etiologii a symptomatologii, - uvést a popsat terapeutické přístupy k problematice myofunkčních poruch. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|