The course follows the Elementary Chemistry Education course. It deepens the participants' knowledge of upper-secondary school chemistry. Emphasis is explicitly put on students' activation, i.e. education methods usable in upper-secondary school chemistry education.
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Předmět navazující na Didaktiku chemie základní školy prohlubuje znalosti posluchačů v oblasti středoškolské chemie. Důraz je kladen na experimentální činnost a moderní metody a formy výuky uplatnitelné ve výuce chemie.
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (07.02.2018)
Course completion requirements - Czech
Pro získání zápočtu je vyžadována aktivní účast s povolenými dvěma omluvenými absencemi, dále plnění průběžných úkolů.
Podmínkou pro splnění předmětu je pak získání zápočtu a složení zkoušky.
Zápočet bude udělen studentům, kteří:
splní zadané úkoly v hodinách:
prezentace dvou textů věnovaných fenoménu v poslední době zkoumaných v CER (Chemistry Education Research),
prezentování mikrosituace na vybrané téma výuky chemie
vypracují konferenční příspěvek popisující jejich projekt, jeho realizaci a evaluaci.
Ke zkoušce jsou vyžadovány:
část chemická
pojmy ze středoškolské chemie
část pedagogická
pedagogické teorie 20. a 21. století (kognitivizmus, behaviorizmus, instruktivizmus, konstruktivizmus, konektivizmus),
Bloomova taxonomie,
Daleho kužel zkušenosti,
Piagetova genetická epistemologie,
RVP G, RVP SOV
část didakticko-chemická
schopnost didaktické transformace pojmů do učiva,
navrhnutí vhodného chemického experimentu k danému učivu,
popis tématu v rámci CER a jeho uplatnění ve vlastní výuce,
orientace v mezinárodních šetřeních zkoumající kompetence a znalosti žáků z chemie,
orientace v učebnicích dostupných pro výuku chemie na základní škole,
RVP G a RVP SOV - jejich specifika a výuka chemie,
ICT ve výuce.
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (26.02.2020)
Literature - Czech
vybrané učebnice chemie pro SŠ
Disman, M. (2005). Jak se vyrábí sociologická znalost (2 ed.). Praha: Karolinum.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Chráska, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova Univerzita.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. (2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
RVP pro vybrané obory SOV
Rusek, M., & Becker, N. (2011). "Projectivity" of Projects and Ways of its Achievement. In M. Rusek (Ed.), Project-Based Education in Chemistry and Related Fields IX. (pp. 12-23). Prague: Charles University in Prague, Faculty of Education.
Rusek, M., & Dlabola, Z. (2013). What is and what is not a project? In M. Rusek & V. Köhlerová (Eds.), Project-Based Education in Chemistry and Related Fields X (pp. 14-19). Charles University in Prague, Faculty of Education.
Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
Stuckey, M., Hofstein, A., Mamlok-Naaman, R., & Eilks, I. (2013). The meaning of ‘relevance’ in science education and its implications for the science curriculum. Studies in Science Education, 49(1), 1-34. doi:10.1080/03057267.2013.802463
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (22.10.2020)
Syllabus - Czech
Otázky výuky chemie na základní a střední škole
Role učitele v procesu výuky
Metody a formy výuky s důrazem na badatelství a projektovou výuku
Rozbor výukových mikrosituací
Revize kurikula v závislosti na výzkumech
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (20.05.2019)