SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Lower-secondary School Chemistry Education - OPNE2E102A
Title: Didaktika chemie ZS
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
Incompatibility : ON2309002
Interchangeability : ON2309002
Is pre-requisite for: OPNE2E106A, OPNE2E105A
Annotation - Czech
Kurz je úvodem do didaktiky chemie se zaměřením na didaktiku chemie základní školy. Mimo oborově didaktickou složku se zaměřuje na didaktickou transformaci učiva chemie základní školy. Předmět je i propedeutikou na navazující souvislé pedagogické praxe na základní škole konané v letním semestru.
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (02.10.2017)
Course completion requirements - Czech

Požadavkem k ukončení předmětu je udělení zápočtu a složení zkoušky.

Zápočet bude udělen studentům s aktivní docházkou (aktivitou při online setkáních), kteří splní zadané úkoly v hodinách (z online setkání), tj. anotovaný článek, komentovaný pokus, komplexní úloha na zvolené téma a další dílčí úkoly.

Zkouška probíhá prezenčním či distančním způsoběm. V prezenčním provedení studenti nejprve píšou test, následně proběhne rozbor videa se zaměřením na analýzu výukové aktivity a závěrečné kolokvium na základě testu. V distančním módu studenti nepíší test, ale odpovídají přímo na otázky vyučujícího. Podmínkou je zde zapnutá webkamera.

Ke zkoušce jsou vyžadovány:

  • část chemická
    • pojmy ze základoškolské chemie (přehled dostupný zde)
  • část pedagogická
    • pedagogické teorie 20. a 21. století (kognitivizmus, behaviorizmus, instruktivizmus, konstruktivizmus, konektivizmus),
    • Bloomova taxonomie,
    • Daleho kužel zkušenosti,
    • Piagetova genetická epistemologie,
    • RVP ZV
  • část didakticko-chemická
    • schopnost didaktické transformace pojmů do učiva,
    • navrhnutí vhodného chemického experimentu k danému učivu,
    • orientace v mezinárodních šetřeních zkoumající kompetence a znalosti žáků z chemie,
    • orientace v učebnicích dostupných pro výuku chemie na základní škole,
    • RVP ZV a výuka chemie,
    • ICT ve výuce.
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
Literature - Czech
  • vybrané učebnice chemie pro ZŠ
  • Banchi, H., & Bell, R. (2008). The Many Levels of Inquiry. Science and Children, 46(2), 26-29.
  • Bílek, M. (2003). Didaktika chemie: výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové: M&V.
  • Čtrnáctová, H., & Banýr, J. (1997). Historie a současnost výuky chemie u nás. Chemické listy, 9(1), 59-65.
  • Čtrnáctová, H., & Zajíček, J. (2010). Současné školství a výuka chemie v České republice. Chemické listy, 104, 811-818.
  • Čtrnáctová, H., & Zajíček, J. (2010). Současné školství a výuka chemie v České republice. Chemické listy, 104, 811-818.
  • Halamková a kol. (2019).Soubor pracovních listů:Klíčové vizuály podporující žáky s odlišným mateřským jazykem ve výuce chemie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné zde: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Soubor-pracovn%c3%adch-list%c5%af_Kl%c3%ad%c4%8dov%c3%a9-vizu%c3%a1ly.pdf
  • Johnstone, A. H. (1991). Why is science difficult to learn? Things are seldom what they seem. Journal of Computer Assisted Learning, 7(2), 75-83.
  • OECD. (2016). Pisa 2015 Results (Volume 1): Excellence and Equity in Education. Dostupný z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264266490-en
  • Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in Educatione, 1(1), 33-49.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Praha: MŠMT.
  • Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.
  • Rusek, M., Vojíř, K., & Teplá, M., a kol. (2019). Vybrané chemické experimenty v praxi. Praha: Pedagogická fakulta. Dostupný zde: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Vybran%c3%a9-chemick%c3%a9-experimenty-v-praxi.pdf
  • Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721-752.
  • Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Lesk a bída školního chemického experimentu. In M. Bílek (Ed.), Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX (pp. 238-254). Gaudeamus.
  • Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, 19(3), 24-44.
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (22.10.2020)
Syllabus - Czech

Úvod do didaktiky
Stěžejní pedagogické teorie 20. a 21. století, změna pohledu na žáka, kompetence pro 21. století.

Empirické poznání, role experimentu v chemii, virtuální hospitace

Základní přístup k poznání, experiment jako nedílná součást výuky přírodovědných předmětů, hodnocení virtuální hospitace.

Účast na mezinárodní studentské konferenci Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech

Seznámení se s děním na vědecké konferenci, seznámení s projektovým vyučováním a jeho pojetími u nás i v zahraničí.

Základní kurikulární dokumenty

RVP ZV, učebnice chemie pro ZŠ dostupné na českém trhu

Didaktická transformace učiva základoškolské chemie

Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html