SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Personality and Social Education II - OPMN0N114A
Title: Osobnostní a sociální výchova II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 88 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Alžběta Ferklová
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0N103A
Is pre-requisite for: OPMN0N122A, OPMN0P358C, OPMN0N123A
Is interchangeable with: OKMN0N114A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
This course follows the course, Personality and Social Education I. It focuses on three basic areas in pre-service teacher - personality, social and moral development. Its main goal is to further deepen the level of self-recognition of students , their ability to reflect and self-reflection, to equip them with the basic knowledge and skills necessary for their realisation of the goals and contents of personality and social education with students in primary school. It allows students to reflect their past experience of working with the children's group / class and its management. The course is therefore the course is in line with the concept of the cross-curricular theme of Personality and Social Education in the Framework Educational Program. It is accomplished by alternating self-enjoyable activities and their reflections in the group. He uses mainly methods of psychosocial training, methods of RWCT, dramatic education, psychotherapy and method of situational analysis.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (16.01.2022)
Cílem je dále prohlubovat úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe, vybavit ho základními znalostmi a dovednosti potřebnými pro jeho realizaci cílů a obsahů osobnostní a sociální výchovy se žáky v primární škole. 
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (27.01.2022)

Studijní zátěž:

1) přímá výuka- 24hodin

2) plnění zápočtových úkolů - 12 hodin

3) samostudium literatury a dalších zdrojů- 14 hodin 

Moodle link: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6087 klíč: bude sdělen v rámci 1.semináře

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Povinná literatura:

GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

REITMAYEROVÁ, E.; BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0988-1.

VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4473-5.

 

Doporučená literatura:

HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005.

HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9.

KASÍKOVÁ, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2009. ISBN 8023967703

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4.

MACHALÍKOVÁ, J., MUSIL, R. Praha: Improvizace ve škole. Informatorium, 2015. ISBN 978-80-7333-120-7.

MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.

LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál. 1999. ISBN 80-7367-176.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.

www.odyssea.cz

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (31.01.2022)
metody psychosociálního výcviku, zážitkové pedagogiky, diskuse, reflexe, dramatické výchovy, RWCT, analýzy situací, videotréninku, managementu v oblasti soft skills
Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

1. Interpersonal relationships - care for good relationships; empathy and view of the world through the eyes of the other, relations in the group - group dynamics, rules

2. Communications - respecting and assertive communication skills, communication in difficult situations - defense against aggression and manipulation, conflict resolution and negotiation

3. Cooperation and Competitiveness

4. Problem solving - skills development, role in the group

5. Values, attitudes, practical ethics - analysis of own and foreign attitudes and values and their manifestations in the behavior of people; assisting and pro-social behavior of decision-making skills in ethically challenging situations of the day

6. Characteristics of quality teacher - reflection and self-reflection

7. Personal and social education in primary school and possibilities of its realisation

8. Managing group self-entertainment activities and their reflections

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (30.01.2024)

- respektování pravidel skupiny

- účast na seminářích s tolerancí 1 absence, poslední výukový týden je účast povinná

- prezentace předmětového portfolia dle kritérií na posledním semináři

- příprava, realizace a reflexe aktivit  OSV  s dětmi ve dvojici

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html