|
|
|
||
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (14.10.2021)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)
Student se orientuje v základních didaktických pojmech, které dokáže zasadit do kontextu výuky. S oporou o znalost odborných textů, terminologie a základních teoretických východisek vysvětlí postup plánování výuky, analyzuje modelové výukové situace a na příkladech ilustruje výukové cíle, principy výukové komunikace, řešení rušivého chování. Odborně zpracuje obecně didaktický problém. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (07.09.2022)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 110 hodinám.
moodle podpora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2393 |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)
STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B., HORSKÁ, B. (2020). Obecná didaktika I - Plánování výuky. Dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-i-planovani-vyuky ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press. WILDOVÁ, Radka - POCHE KARGEROVÁ, Jana - KRČMÁŘOVÁ, Tereza - Hejlová, Helenal. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 100 s. ISBN 978-80-7603-246-0. dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-ii-rizeni-tridy (Pouze kapitola 2) Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 KNECHT, P. (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy |
|
||
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (14.10.2021)
Přednášky, interaktivní semináře - diskuse ve skupině, analýzy videozáznamů a výukových materiálů (modelových lekcí aj.), plnění úkolů v Moodle, samostudium, studium a rešerše odborné literatury, teze zvoleného problému. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)
Znalostní test
Znalostní online test v prostředí moodle - je dán níže uvedenými okruhy Definuje pojmy didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky a vysvětlí jejich smysl. Uvede příklady didaktických témat, která ho/ji zajímají. Doloží, jak tento svůj zájem rozvíjí (uvede název a autora publikace (článku, knihy), která řeší dané téma, název semináře, které navštívil/a apod.). Vztah mezi komunikací a učením Význam Vygotského teorie pro učení Význam Brunerovy koncepce lešení pro učení Autoritativní a dialogický diskurz Přístupy aplikující efektivní výukovou komunikaci Význam konceptuálního tlaku při učení Význam neverbální komunikace Výhody a nevýhody různého uspořádání třídy Akční zóna Učitelovy otázky ve výuce a jejich smysl Popisný a posuzující jazyk Participace žáků na výukové komunikaci, prediktory participace Strategie vzdělávací politiky ČR 2030 + Výukové cíle – význam, východiska, míra konkrétnosti Velká myšlenka při plánování výuky Měřitelné výukové cíle Výukové cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické Bloomova taxonomie kognitivních cílů - nerevidovaná a revidovaná Taxonomie afektivních vzdělávacích cílů RVP ZV, ŠVP Behaviorální, (neo)humanistické přístupy k řešení rušivého chování Klasifikace typů rušivého chování
3 termíny testu. Žádný další termín testu nebude vypisován.
Teze ročníkové práce Teze obsahují: 1) název a cíl ročníkové práce 2) odstavec zdůvodňující cíl práce alespoň jeden z argumentů je opřen o argument z odborné literatury a odkázán na zdroj 3) seznam alespoň 3 titulů relevantní odborné literatury (nepočítají se kurikulární dokumenty, legislativní dokumenty, metodické příručky a učebnice, populárně naučné texty/články, články z časopisů pro učitele; počítají se: odborné monografie, odborné články). Seznam je zpracován dle normy. Teze student odevzdá do moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po skončení semestru. V případě nevyhovující kvality jsou teze vráceny k dopracování (1 pokus). Opravu je povinen student vložit do moodle nejpozději do 10 pracovních dnů po obdržení zpětné vazby. |