|
|
|
||
The course is focused on preparing students for their entry into teaching practice in the field of mathematics teaching. Students meet and get to know the theory of cognition in arithmetic and the didactics of basic arithmetic operations.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti ve vyučování matematice (provázat teorii se zkušenostmi z předmětu Asistentská praxe k oborovým didaktikám I). Porovnat historický vývoj některých matematických pojmů se současným zaváděním těchto pojmů v učebnicích matematiky. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
přímá výuka - přednáška 1h týdně, celkem 12 h seminář 1h týdně, celkem 12 h písemné přípravy na semináře 1 h týdně, celkem 12 h čtení odborné literatury 12 h zpracování seminární práce - portfolia - 6 h průběžné úkoly - 6 h Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 60 h Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Požadavky pro splnění předmětu jsou prodiskutovány jak na přednášce, tak na semináři. 2 kredity = cca 50-60 hodin práce studenta Požadavky k zápočtu v letním semestru akademického roku 2024/2025 4. Předmět bude uzavřen zápočtem formou kolokvia (diskuse nad zpracovanými tématy). Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Hejný, M. a kol. (1990) Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN. Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 327-342. Hejný, M. Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha : Portál. Hejný, M. (2014): Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. Tichá, M. (1998) Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: Plzeň : 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. JČMF, s. 133-138. Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Přednášky vedené interaktivním způsobem Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Obsah: 2. Podnětný přístup učitele k vyučování. Vstup do budování představ o mnohosti. Význam rytmu a pravidelnosti. 3. Sémantické modely čísla a sématické ukotvení čísla. Řešení a tvorba slovních úloh. Antisignál. 4. Sémantické a strukturální modely čísla. Tvorba úloh k jednotlivým modelům. 5. Aditivní operace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy. 6. Multiplikativní operace. 7. Pojem zlomek. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|