SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2021/2022
   Login via CAS
Mathematics education I - OPMN0M152A
Title: Didaktika matematiky I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021 to 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 95 / 76 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Milena Kvaszová, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0M145A
Is pre-requisite for: OPMN0M162A
Is interchangeable with: OKMN0M152A
Annotation -
The course is focused on preparing students for their entry into teaching practice in the field of mathematics teaching. Students meet and get to know the theory of cognition in arithmetic and the didactics of basic arithmetic operations.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Aim of the course - Czech

Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti ve vyučování matematice (provázat teorii se zkušenostmi z předmětu Asistentská praxe k oborovým didaktikám I). Porovnat historický vývoj některých matematických pojmů se současným zaváděním těchto pojmů v učebnicích matematiky.

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Descriptors - Czech

přímá výuka - přednáška 1h týdně, celkem 12 h

seminář 1h týdně, celkem 12 h

písemné přípravy na semináře 1 h týdně, celkem 12 h

čtení odborné literatury 12 h 

zpracování seminární práce - portfolia  - 6 h

průběžné úkoly -  6 h 

Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 60 h

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Požadavky pro splnění předmětu jsou prodiskutovány jak na přednášce, tak na semináři.

2 kredity = cca 50-60 hodin práce studenta

Požadavky k zápočtu v letním semestru akademického roku 2024/2025

KONTROLOVANÉ POŽADAVKY:
1. Aktivní účast na seminářích předpokládá znalost obsahu přednášek. V případě nepřítomnosti lze nahradit seminář buď návštěvou jiné seminární skupiny, nebo písemnou prací dle dohody s vyučujícím.
2. Tvorba materiálů ke každému probíranému tématu na přednášce či semináři, kde budou formulovány otázky či výzvy.
3. Založení portfolia

4. Předmět bude uzavřen zápočtem formou kolokvia (diskuse nad zpracovanými tématy).

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Literature - Czech

Hejný, M. a kol. (1990) Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN.

Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 327-342.

Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 343-356.

Hejný, M. Kuřina, F. (2009). Dítě, škola  a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha : Portál.

Hejný, M. (2014): Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Kubínová, M. (2002): Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Tichá, M. (1998) Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: Plzeň : 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. JČMF, s. 133-138.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ


Materiály průběžně zveřejňované v příslušném kurzu v moodlu: kurz Didaktika matematiky I.-III. založen v LS 2023

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Teaching methods - Czech

Přednášky vedené interaktivním způsobem
Semináře - didaktické komentování úloh, diskuse o didaktických i matematických jevech

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Syllabus - Czech

Obsah:
1. Teorie poznávání v aritmetice - Teorie generického modelu. Vstup do didaktiky matematiky.

2. Podnětný přístup učitele k vyučování. Vstup do budování představ o mnohosti. Význam rytmu a pravidelnosti. 

3. Sémantické modely čísla a sématické ukotvení čísla. Řešení a tvorba slovních úloh. Antisignál.

4. Sémantické a strukturální modely čísla. Tvorba úloh k jednotlivým modelům.

5. Aditivní operace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy. 

6. Multiplikativní operace.

7. Pojem zlomek.

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html