|
|
|
||
The subject consists of three modules. Each student chooses one of them.
Module A. Club The work in the seminar is focused on the implementation of a math club directly at school. Students choose different methods to bring as much data as possible from the circle for processing. This will be followed by a didactic analysis of the student's leadership of the group and the collected materials and reflection on the contents of the next group.
Module B. Didactic situations in the teaching of mathematics and individual approaches to pupils. The course is aimed at strengthening the professional competences of students and a deeper connection between theory and practice. Students will get to know the methods and forms of work that enable an individual approach to children with different needs and abilities in order to enable the optimal development of each child in one class. The means will be mathematical topics, which are crucial in the first grade. Students will be introduced to the principles of inquiry-based teaching in mathematics and will have the opportunity to try some of these approaches with children in practice. Students will also have the opportunity to work with children who need more support during teaching (specific learning disabilities, physical handicap, etc.). It will include reflection of one's own activities while working with children, but also collective reflection of the entire group. We will also try to focus on peer assessment
Module C. Formative assessment in mathematics teaching The course is focused on developing the future teacher's ability to lead responsive teaching and on other topics that are not covered in regular teaching, e.g. working with parents, developing pupils' personality characteristics, diagnostics, analysis of student solutions and video recordings. Space will be given for the inclusion of topics requested by a group of students and also for visits to alternative schools (Opem Gate, Scio school, small classes, ...).
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
Cílem všech tří modulů je rozvíjet u studentů schopnosti a dovednosti: - pronikat do myšlení žáků a to využít při koncipování výuky, - efektivně organizovat práci celé třídy tak, aby každý žák měl příležitost ke svému individuálnímu rozvoji, - reflektovat dění ve třídě i vlastní působení a na základě toho zkvalitňovat svou výuku - spodporovat žáka v přebírání odpovědnosti za své učení Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 h příprava na semináře 2 h týdně, celkem 24 h čtení odborné literatury 6 h zpracování průběžných úkolů - 9 h Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Doporučeno pro modul C Black, P., & Wiliam, D. (1998b). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 92(1), 139–148. https://doi.org/10.1177/003172171009200119 Hattie, J. (2022) Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. EDUkační LABoratoř. Starý, K. & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál. Starý, K., Chvál, M., & Laufková, V. (2022). Hodnocení pro učení. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. https://pedf.cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/108-hodnoceni-pro-uceni [cit. 2024-06-16] Wiliam, D., & Leahy. S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. EDUkační LABoratoř. Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998. Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014. Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010. Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992. Rendl, M., Vondrová, N. a kol. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6. Vondrová, N., Rendl, M., Havlíčková, R,, Hříbková, L., Páchová, A., Žalská, J.. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6. Odvárko, O., Kadleček J.: Přehled matematiky pro základní školy a víceletá gymnázia. Prometheus. Prha 2004, 2022. Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst. Praha : UK, Pedf, 2020. učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční) Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Všechny moduly jsou vedeny formou pracovních dílen. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
- aktivní účast a příprava na semináře - vedení portfolia a jeho obhajoba Náležitosti portfolia a kritéria hodnocení najdete v Moodle u jednotlivých modulů. Poznámka: Každý vyučující formuluje vzhledem k typu modulu svou konkretizaci požadavků. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Témata jednotlivých setkání se budou provazovat s tématy v předmětu Didaktiky matematiky I a II (viz Moodle). Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Modul A. Kroužky: StuDUjící umí připravit vhodné volnočasové aktivity pro žáky do kroužu. Studující sleduje dítě na kroužku a následně případně s pomocí pracovního listu, na kterém žák pracoval, umí provést analáýzu jeho reakcí a písemného projevu při řešení úloh. Umí posoudit chybu, spekulovat o jejich příčinách a navrhnout její reedukaci. Umí si vést portfolio, které obsahuje přípravy na kroužky, záznamy o jejich realizaci, písemné práce žáků (u některých zxmýšlení se na chybami) a reflexe kroužků. Modul B. Didaktické situace ve vyučování matematice a individuální přístupy k žákům: Studující po vyřešení úlohy dokáže určit, do kterého tématu matematiky úloha patří. Umí argumentovat, proč je daná úloha vhodná pro žáky, jaký cíle je sledován touto úlohou. Studjící umí provést didaktickou analýzu vybrané úlohy - umí předvídat chyby, které se vyskytnou v žákovských řešeních úlohy, umí vyjmenovat prekoncepty, které by měl mít žák, kterému je zadávána vybraná úloha. Studující si v portfoli archivuje nejen výše zmíněné, ale také svá řešení, ale i přemýšlení o možných řešitelských strategiích, také kde chyboval on sám, co objevil. Modul C. Formativní hodnoce ve vyučování matematice: Studující umí alterovanou přípravu na vyučovací jednotku (v předmětu matematika) komentovat na základě zkušeností z tohoto předmětu a také obohatit o prvky responzivní výuky/formativního hodnocení. Právě v této přípravě prokáže, že umí využít techniky formativního hodnocení, se kterými se seznámil. Umí také na jisté úrovni pracovat se zpětnou vazbou, s chybou žáka, také si uvědomuje: jak pracovat se žáky jako zdroji učení pro sebe navzájem, jak pracovat se žákovským portfoliem, sebereflexemi žáků, jak vést výuku, kdy žáci pracují samostatně/ ve dvojicích/ ve skupinách. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|