|
|
|
||
In this course, students will learn through their own activities and experiences several ways to build their understanding of basic arithmetic concepts, relationships, and processes. This will provide a basis for future didactic treatment of arithmetic concepts with respect to the needs of future teachers in teaching elementary mathematics in primary schools. In addition to deepening mathematical knowledge, emphasis is placed on creating conditions for quality learning, i.e. a positive climate and breaking down undesirable barriers and misconceptions that make it difficult to successfully solve (reasonably difficult) elementary mathematics problems. Emphasis will be placed on understanding the nature and comprehensible formulation of given problems, modelling and experimentation as fundamental methods important for the development of thinking in younger school-age pupils.
Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (01.02.2025)
|
|
||
Cílem kurzu je: Student - prohloubí porozumění základním pojmům a důležitým poznatkům, které jsou klíčové pro rozvoj aritmetiky a algebry Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 90 h přímá výuka - přednáška 1 h týdně - 12h celkem seminář 2 h týdně, celkem 24 h písemné přípravy na semináře - 1 h týdně, celkem 12 h příprava na přednášky - 1/2 h na každou, celkem 3h práce s odbornými texty - 12 h zpracování průběžných úkolů - 18 h zpracování seminární práce, testu a portfolia - 12 h Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Studijní materiály jsou průběžně aktualizovány v kurzu v Moodlu. Jalko zdroj zajímavých úloh doporučujeme: Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989. Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (01.02.2025)
|
|
||
Přednáška: Milena Kvaszová, Darina Jirotková Semináře: Milena Kvaszová, Kateřina Jůzová a Karolína Mottlová Přednáška - frontální forma, interaktivní výklad se zapojením studentů, řešení úloh, diskuse Semináře - řešení úloh, diskuse o řešitelských postupech a možnostech využití v ped. praxi, práce ve skupinách s reflexí Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: Seminární práci student odevzdá do Moodlu do konce zkouškového období 19.5.2025. Forma zkoušky bude kolokvium. Kritéria klasifikace: aktivita v seminářích či přednáškách, výsledek testu, kvalita zpracování seminární práce a dalších písemných materiálů. Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (31.01.2025)
|
|
||
Obsah přednášek i seminářů se bude věnovat těmto tématům: Aditivní operace - sčtíání a odčítání v sémantických a strukturálních kontextech, práce s písmeny - Algebrogramy, Řady a posloupnosti, Vývojové diagramy, Římská čísla; Multiplikativní operace - násobení a dělení v sémantických a strukturálních kontextech, historický aspekt - duplicírka, egyptské násobení, násobení s římskými čísly; Práce s neznámou a rovnice v sémantických a strukturálních kontextech; Slovní úlohy. Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (01.02.2025)
|
|
||
Student - rozumí základním principům aditivních i multiplikativních operací v různých sémantických a strukturálních prostředí. - aplikuje poznatky v různých typech úloh, včetně praktických a slovních úloh. - demonstruje schopnost rozlišovat mezi různými způsoby zápisu aditivních operací. - vysvětlí probírané pojmy. - navrhne aktivity, které jsou obtížnostně gradované oběma směry (snazší, obtížnější). - orientuje se v prostředích, kontextech a různých postupech. - řeší různé rovnicové situace, které přepisuje do rovnic. - rozumí některým metodám řešení slovních úloh. Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (01.02.2025)
|