SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Music Education I - OPMN0H112A
Title: Hudební výchova I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 100 / 100 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
PhDr. Olga Kozánková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPMN0H121A
Is interchangeable with: OKMN0H112A
Annotation -
Basics of musical theory (musical teaching, basic terms) and training of musical practise (team vocal teaching, unison and polyphonic choir singing, basics of conducting, playing songs on piano).
Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (14.10.2019)
Aim of the course - Czech

Studující zná základní hudební pojmy a dovede je správně používat. Studující se orientuje v notopise a durových stupnicích. Studující provádí hlasová cvičení a sborově zpívá písně v jednohlase a jednoduchém dvojhlase. Studující hraje jednoduché písně na klavír.

Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Descriptors - Czech
2 kredity/60 hod.: 12 hod. přednášky, 12 hod. semináře, 12 hod. příprava na semináře, 24 hod. příprava na zápočet
Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Literature - Czech

Povinná literatura:

TAYLOR, D.; KÜFHABEROVÁ, B. Hravá hudební výchova  2 - pracovní učebnice pro 2. ročník ZŠ. Praha: Vydavatelství Taktik, 2020. 64 s. ISBN 978-80-7563-512-9.

TAYLOR, D.; KÜFHABEROVÁ, B. Hravá hudební výchova  2 - metodická příručka. Praha: Vydavatelství Taktik, 2020. 112 s. ISBN 978-80-7563-254-8.

Doporučená literatura:

ZENKL, L.: ABC hudební nauky

LISÁ, D.: Hudební nauka pro malé i větší muzikanty (1. díl)

BÉLOHLÁVKOVÁ, P.: Úvod do hry na klavír

 

Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

1) 2 hodiny praxe v předmětu HV na ZŠ (náslech) - potvrzení (razítko a podpis) na příslušném formuláři


2) Test z hudební teorie: notopis, takty, durové stupnice, tónický kvintakord, harmonická kadence, vybrané hudební pojmy; učivo a hudebni aktivity z učebnice Hravá hudební výchova 2 

3) Hra na klavír (nebo housle) - 8 písní v tóninách C, D (předehra, akordický doprovod, současný zpěv): pět písní může být v 5tónovém prostoru, alespoň 3 písně musí být ve větším tónovém rozsahu; polovina písní v C dur, polovina v jiné tónině/tóninách (začátečníci v D dur).
Na jedné písni studenti prokážou znalost intonačních metod (solmizace, fonogestika), rytmických slabik a taktování.

Potvrzení o splněné praxi je nutné odevzdat před zápisem na zkoušku (přehrávku).

Organizační pokyny k vykonání zápočtu - studenti mají celkem tři pokusy:

- První (řádný) termín pro psaní testu je společný pro všechny studenty dané paralelky, a to na konci semestru (v rámci hodiny HV I).

- Termíny pro přehrávku a opravné termíny budou vypsány v SISu.

Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Syllabus - Czech

Notopis, takty.

Rozvoj rytmického cítění, různé způsoby provádění rytmických cvičení (rytmické slabiky).

Hlasová a pěvecká výchova – osvojení správných návyků.

Průpravná pěvecká cvičení, sborový zpěv jednohlasý a vícehlasý.

Základy taktování – postoj, taktovací schémata.

Durová stupnice.

Tónický kvintakord a jeho pěvecká reprodukce v melodických obměnách.

Hra jednoduchých lidových písní na klavír (melodie v pravé ruce, jednoduchý akordický doprovod v levé ruce).

Další rozvoj vokálních dovedností při interpretaci lidových i umělých písní.

Didaktická práce s lidovou písní – zpěv a současný klavírní doprovod, taktování.

Osvojení příslušné hudební terminologie, její uplatnění ve školní praxi.

Shrnutí nabytých hudebních vědomostí, předvedení pěveckých a nástrojových dovedností na 8 lidových písních.

Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Learning outcomes - Czech

Studující

- vytleská rytmické zápisy v různých taktech, využívá rytmické slabiky,

- zapisuje durové stupnice s použitím předznamenání,

- zpívá stupnici na solmizační slabiky, využívá fonogestiku,

- určuje rozdíl mezi tónickým kvintakordem vzestupným a sestupným,

- zpívá melodické obměny kvintakordu,

- taktuje písně v různých taktech,

- zpívá sborově písně lidové a umělé,

- hraje na klavír jednoduché písně v tónině C dur a D dur s předehrou, současně zpívá.

Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html