SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Foreign language - French I - OPMN0F183B
Title: Cizí jazyk – francouzština I
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0A181B, OPMN0G182B, OPMN0R267B
Is incompatible with: OPMN0A181B, OPMN0G182B, OPMN0R184B
Is pre-requisite for: OPMN0F187B
Is interchangeable with: OKMN0F183B
Annotation -
The subject Foreign Language - French I is part of a continuous and interrelated set of courses Foreign Language - French I-V for 1st to 3rd year of French language studies for the 1st level of primary school. Its aim is the gradual training and development of the student's linguistic and communicative skills leading to the attainment of the level of language competence A1 according to the Common European Framework of Reference for Languages. Emphasis is placed on practising the understanding of spoken and written French, the creative elaboration and mastery of selected conversational topics and the further expansion of conversational areas. Attention is also given to correct pronunciation, natural diction and sentence melody. The course is aimed at mastering the basics of French grammar and vocabulary appropriate to the level. The teaching follows the Le Nouveau Taxi ! 1 textbook and additional activities (see Moodle and extension literature). Understanding of the spoken word and introduction to the realities of contemporary France is also achieved with the help of multimedia aids.
Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu "Cizí jazyk - FJ" je pochopit a umět použít základní gramatické jevy francouzského jazyka v každodenních situacích, pracovat s textem, zvládnout jejich začlenění do jednoduché komunikace. 
Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
Descriptors - Czech

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut (dokončení úkolů z výuky, autoevaluace)


Práce se studijními materiály (za semestr): 30 hodin (práce s dopňkovými materály, autoevaluace)


Plnění průběžných úkolů a příprava na atest (za semestr): 10 hodin (opakování, zpracování průběžných úkolů, autoevaluace)


V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. 

Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Prezence a aktivita na hodinách (max. 2 omluvené absence)

Písemný test z probraného učiva (viz přehled učiva na nástěnce v MS TEAMS). Minimálně 70 % správných odpovědí.

Probrané učivo do Unité 3 (L1-L12).

Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
Literature - French

 Základní studijní literatura

MENAND, R., HUTCHINGS, L., HIRSCHPRUNG, N. Le Nouveau Taxi! 1 (A1). Paris: Hachette, 2008. ISBN: 9782011555489.

+ doplňkové materiály 

 

Rozšiřující studijní literatura

ABRY, D., CHALARON, M.-L. Les 500 Exercices de phonétique A1/A2. Paris: Hachette, 2009. ISBN : 9782011556981.

AKYÜZ, A., BAZELLE-SHAHMAEI, B., BONENFANT, J., GLIEMANN, M.-F. Les 500 Exercices de Grammaire A1. Paris: Hachette, 2014. ISBN: 9782011554321

BAZOU-ZENFT, V., SCHENKER, J.-C. Vocabulaire en action, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2009. ISBN: 978-2-09-035393-8.

GRAND-CLEMENT, O. Civilisation en dialogues, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035214-6.

SIREJOLS, E. Vocabulaire en Dialogues, Niveau débutant. CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035223-8.

Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
Syllabus - French

1.-2.     Unité 1

            Sociokulturní témata: umění žít, Frankofonie ve světě

            Komunikační cíle: pozdravit se, zeptat se na jméno a příjmení, identifikovat osobu, zeptat se na věk, telefonní číslo, mluvit o zájmech

            Jazykové cíle:  gramatika - sloveso être, aller, avoir, s'appeler, určitý a neurčitý člen, mužský a ženský rod, rod podstatných a přídavných jmen

                                    fonetika - stoupavá a klesavá intonace, slabikování, primární přízvuk

                                    slovní zásoba - číslovky, národnosti, zdvořilostní fráze

           

            Unité 2

            Sociokulturní témata: bydlení, nákupy, kino a umění

            Komunikační cíle: pojmenovat, ukázat a situovat předměty, pojmenovat barvy, popsat předmět, zeptat se a udat cenu, situovat osoby

            Jazykové cíle:   gramatika – množné číslo členů a jmen, vazba il y a, předložky místa, otázka pomocí qu'est-ce que, zájmena moi, toi, lui, elle, vous, zápor ne ... pas, shodapřídavného a podstatného jména, množné číslo přivlastňovacích zájmen, otázka pomocí comment a combien, ukazovací zájmena ce(s) a cet(te)

                                    fonetika – vázání, spojování slov

                                    slovní zásoba – barvy, předměty a nábytek, oblečení

 

3.-4.     Unité 3

            Sociokulturní témata: žít ve Francii, Francouzské město

            Komunikační cíle: situovat místo na mapě, informovat se o místě, popsat byt

            Jazykové cíle: gramatika – množné číslo osobních zájmen, předložky místa, otázka s , rozkazovací způsob, sloveso prendre, příslovce y, zájmeno on

                                    fonetika – napjatá a zaokrouhlená artikulace, vázání a řetězení, zakázané vázání

                                    slovní zásoba – město, určení polohy, dopravní prostředky

 

            Unité 4

            Sociokulturní témata: každodenní život, sport

            Komunikační cíle: zeptat se a říct kolik je hodin, datum, zeptat se na něčí profesi, situovat v čase, říct, jakému sportu se věnuji, mluvit o každodenních aktivitách

            Jazykové cíle: gramatika – otázka s quand a quelle, sloveso partir, faire, lire, écrire, otázka s   est-ce que, qu'est-ce que, quand est-ce que, où est ce-que, rod podstatných jmen, zvratná slovesa

                                    fonetika – výslovnost číslovek, nosové hlásky, výslovnost [R]

                                    slovní zásoba – profese, denní činnosti

 

5.-6.     Unité 5

            Sociokulturní témata: nákup jídla, pití, oblečení, francouzské svátky

            Komunikační cíle: vyjádřit své potřeby, zeptat se na zvyky, vyjádřit názor, mluvit o      minulých událostech, porozumět vzpomínkám

            Jazykové cíle: gramatika – dělivý člen, slovesa boire, acheter, manger, minulý čas složený s    avoir a être, tvoření minulého participia

                                    fonetika – ústní zaokrouhlené samohlásky, accent d'insistance, rytmus, vázání     a řetězení

                                    slovní zásoba – jídlo, svátky ve Francii

 

            Unité 6

            Sociokulturní témata: zvyklosti v chování, svět práce

            Komunikační cíle: požádat, dát a odmítnout povolení, vyslovit zákaz, vyjádřit možnost, vůli, dělat návrhy, souhlasit s nabídkou a odmítnout ji, porozumět doporučením

            Jazykové cíle: gramatika - sloveso pouvoir, vouloir, savoir, connaître, rozkazovací způsob –    zápor, zájmena COD a COI, vazba il faut + infinitif, futur proche

                                    slovní zásoba – profesní komunikace, kompetence

 

7.-8.     Unité 7

            Sociokulturní témata: běh života, zájmy a prázdniny

            Komunikační cíle: vyjádřit preference, vyjádřit názor a zeptat se na něj, dát doporučení, vyjádřit preference

            Jazykové cíle:  gramatika – frekvence a intenzita s beaucoup (de), peu (de), zájmeno en a ça, zápor pomocí ne ... plus, vyjádření příčiny pomocí pourquoi, parce que, zvratná slovesa v přítomném čase a minulém čase složeném, postavení zájmene u zvratného  slovesa v rozkazovacím způsobu, trop/assez + přídavné                                                  jméno, trop/assez + podstatné jméno

                                    fonetika - e mezi dvěma souhláskami, vyjádření nesouhlasu pomocí intonace, otevřené a zavřené e

                                    slovní zásoba – zájmy, prázdniny

 

9.-10    Unité 8

            Sociokulturní témata: sociokulturní vztahy, symboly Francie

            Komunikační cíle: mluvit o nedávné události, popsat okolnosti nějaké činnosti, situovat události v čase, vyjádřit cíl

            Jazykové cíle: gramatika – imperfektum, passé récent (venir de + infinitif), minulý čas složený vs. imperfektum, vyjádření cíle (pour + infinitif), minulá participia

                                    fonetika – znělé a neznělé souhlásky, ústní zavřené samohlásky

                                    slovní zásoba – média, vyjádření času

 

11.-12. Opakování a písemný test

Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
Learning outcomes - Czech

1.     Týden: Komunikační situace: Studující pozdraví, zeptá se na jméno, odpoví, Gramatika: umí vyčasovat sloves být a jmenovat se, zná určitý a neurčitý člen v obou rodech, utvoří otázku s qui, Fonetika: rozlišuje intonaci otázky a odpovědi, Slovní zásoba: čísla 0-100, národnosti, zdvořilostní pozdravy

2.     Týden: Komunikační situace: Studující umí popsat osobu, Gramatika: umí použít předložku u měst a zemí, zná podstatná a přídavná jména v obou rodech, Fonetika: rozlišuje intonaci otázky a odpovědi, Slovní zásoba: národnosti

3.     Týden: Komunikační situace: Studující oslovit, zeptá se na věk, adresu, telefon, odpoví, Gramatika: umí vyčasovat sloves ALLER a AVOIR, přivlastňovací a tázací zájmena v jednotném čísle, Fonetika: přízvuk ve větě, Slovní zásoba: zdvořilostní pozdravy

4.     Týden: Komunikační situace: Studující se zeptá na koníčky, Opakování: umí se představit, seznámit, zeptat se na někoho, najít si přítele na dopisování

5.     Týden. Komunikační situace: Studující pojmenuje, popíše a řekne, kde jsou věci, Gramatika: umí předložky místa, zná vazbu il y a, utvoří otázku, Fonetika: množné číslo, Slovní zásoba: barvy

6.     Týden: Komunikační situace: Studující popíše věci spojením přídavných a podstatných jmen, Gramatika: umí vyčasovat slovesa v ZÁPORU, zná shodu u jmen, Fonetika: rozlišuje LA LIAISON, Slovní zásoba: věci, nábytek a pokoje

7.     Týden: Komunikační situace: Studující se zeptá na cenu, vyjádří, co se mu líbí a nelíbí Gramatika: zná tázací a ukazovací zájmena v obou rodech, Fonetika: vázání slov, Slovní zásoba: oblečení

8.     Týden: Komunikační situace: Studující ukáže a popíše osoby, Opakování: umí porozumět kratšímu textu

9.     Týden: Komunikační situace: Studující se vyzná v mapě, popíše byt, Gramatika: umí francouzské předložky místa, Fonetika: rozlišuje a umí napjaté samohlásky a nosovky, Slovní zásoba: město

10.  Týden: Komunikační situace: Studující se ptá na cestu, odpoví, na dopravní prostředky, Gramatika: umí vyčasovat sloveso PRENDRE a zná ROZKAZ, Fonetika: umí vázat celou větu, Slovní zásoba: orientace ve městě

11.  Týden: Komunikační situace: Studující najde místo na mapě, umí poradit, Gramatika: utvoří větu s ON, Fonetika: ví, kde nevázat, Slovní zásoba: cestování, Frankofonní země

12.  Týden: Komunikační situace: Studující popisuje město Marseille a Paříž, Opakování: umí se porozumět turistickým informacím

Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html