|
|
|
||
The subject Foreign Language - French I is part of a continuous and interrelated set of courses Foreign Language - French I-V for 1st to 3rd year of French language studies for the 1st level of primary school. Its aim is the gradual training and development of the student's linguistic and communicative skills leading to the attainment of the level of language competence A1 according to the Common European Framework of Reference for Languages. Emphasis is placed on practising the understanding of spoken and written French, the creative elaboration and mastery of selected conversational topics and the further expansion of conversational areas. Attention is also given to correct pronunciation, natural diction and sentence melody. The course is aimed at mastering the basics of French grammar and vocabulary appropriate to the level. The teaching follows the Le Nouveau Taxi ! 1 textbook and additional activities (see Moodle and extension literature). Understanding of the spoken word and introduction to the realities of contemporary France is also achieved with the help of multimedia aids.
Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu "Cizí jazyk - FJ" je pochopit a umět použít základní gramatické jevy francouzského jazyka v každodenních situacích, pracovat s textem, zvládnout jejich začlenění do jednoduché komunikace. Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut (dokončení úkolů z výuky, autoevaluace)
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
Prezence a aktivita na hodinách (max. 2 omluvené absence) Písemný test z probraného učiva (viz přehled učiva na nástěnce v MS TEAMS). Minimálně 70 % správných odpovědí. Probrané učivo do Unité 3 (L1-L12). Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
Základní studijní literatura MENAND, R., HUTCHINGS, L., HIRSCHPRUNG, N. Le Nouveau Taxi! 1 (A1). Paris: Hachette, 2008. ISBN: 9782011555489. + doplňkové materiály
Rozšiřující studijní literatura ABRY, D., CHALARON, M.-L. Les 500 Exercices de phonétique A1/A2. Paris: Hachette, 2009. ISBN : 9782011556981. AKYÜZ, A., BAZELLE-SHAHMAEI, B., BONENFANT, J., GLIEMANN, M.-F. Les 500 Exercices de Grammaire A1. Paris: Hachette, 2014. ISBN: 9782011554321 BAZOU-ZENFT, V., SCHENKER, J.-C. Vocabulaire en action, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2009. ISBN: 978-2-09-035393-8. GRAND-CLEMENT, O. Civilisation en dialogues, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035214-6. SIREJOLS, E. Vocabulaire en Dialogues, Niveau débutant. CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035223-8. Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
1.-2. Unité 1 Sociokulturní témata: umění žít, Frankofonie ve světě Komunikační cíle: pozdravit se, zeptat se na jméno a příjmení, identifikovat osobu, zeptat se na věk, telefonní číslo, mluvit o zájmech Jazykové cíle: gramatika - sloveso être, aller, avoir, s'appeler, určitý a neurčitý člen, mužský a ženský rod, rod podstatných a přídavných jmen fonetika - stoupavá a klesavá intonace, slabikování, primární přízvuk slovní zásoba - číslovky, národnosti, zdvořilostní fráze
Unité 2 Sociokulturní témata: bydlení, nákupy, kino a umění Komunikační cíle: pojmenovat, ukázat a situovat předměty, pojmenovat barvy, popsat předmět, zeptat se a udat cenu, situovat osoby Jazykové cíle: gramatika – množné číslo členů a jmen, vazba il y a, předložky místa, otázka pomocí qu'est-ce que, zájmena moi, toi, lui, elle, vous, zápor ne ... pas, shodapřídavného a podstatného jména, množné číslo přivlastňovacích zájmen, otázka pomocí comment a combien, ukazovací zájmena ce(s) a cet(te) fonetika – vázání, spojování slov slovní zásoba – barvy, předměty a nábytek, oblečení
3.-4. Unité 3 Sociokulturní témata: žít ve Francii, Francouzské město Komunikační cíle: situovat místo na mapě, informovat se o místě, popsat byt Jazykové cíle: gramatika – množné číslo osobních zájmen, předložky místa, otázka s où, rozkazovací způsob, sloveso prendre, příslovce y, zájmeno on fonetika – napjatá a zaokrouhlená artikulace, vázání a řetězení, zakázané vázání slovní zásoba – město, určení polohy, dopravní prostředky
Unité 4 Sociokulturní témata: každodenní život, sport Komunikační cíle: zeptat se a říct kolik je hodin, datum, zeptat se na něčí profesi, situovat v čase, říct, jakému sportu se věnuji, mluvit o každodenních aktivitách Jazykové cíle: gramatika – otázka s quand a quelle, sloveso partir, faire, lire, écrire, otázka s est-ce que, qu'est-ce que, quand est-ce que, où est ce-que, rod podstatných jmen, zvratná slovesa fonetika – výslovnost číslovek, nosové hlásky, výslovnost [R] slovní zásoba – profese, denní činnosti
5.-6. Unité 5 Sociokulturní témata: nákup jídla, pití, oblečení, francouzské svátky Komunikační cíle: vyjádřit své potřeby, zeptat se na zvyky, vyjádřit názor, mluvit o minulých událostech, porozumět vzpomínkám Jazykové cíle: gramatika – dělivý člen, slovesa boire, acheter, manger, minulý čas složený s avoir a être, tvoření minulého participia fonetika – ústní zaokrouhlené samohlásky, accent d'insistance, rytmus, vázání a řetězení slovní zásoba – jídlo, svátky ve Francii
Unité 6 Sociokulturní témata: zvyklosti v chování, svět práce Komunikační cíle: požádat, dát a odmítnout povolení, vyslovit zákaz, vyjádřit možnost, vůli, dělat návrhy, souhlasit s nabídkou a odmítnout ji, porozumět doporučením Jazykové cíle: gramatika - sloveso pouvoir, vouloir, savoir, connaître, rozkazovací způsob – zápor, zájmena COD a COI, vazba il faut + infinitif, futur proche slovní zásoba – profesní komunikace, kompetence
7.-8. Unité 7 Sociokulturní témata: běh života, zájmy a prázdniny Komunikační cíle: vyjádřit preference, vyjádřit názor a zeptat se na něj, dát doporučení, vyjádřit preference Jazykové cíle: gramatika – frekvence a intenzita s beaucoup (de), peu (de), zájmeno en a ça, zápor pomocí ne ... plus, vyjádření příčiny pomocí pourquoi, parce que, zvratná slovesa v přítomném čase a minulém čase složeném, postavení zájmene u zvratného slovesa v rozkazovacím způsobu, trop/assez + přídavné jméno, trop/assez + podstatné jméno fonetika - e mezi dvěma souhláskami, vyjádření nesouhlasu pomocí intonace, otevřené a zavřené e slovní zásoba – zájmy, prázdniny
9.-10 Unité 8 Sociokulturní témata: sociokulturní vztahy, symboly Francie Komunikační cíle: mluvit o nedávné události, popsat okolnosti nějaké činnosti, situovat události v čase, vyjádřit cíl Jazykové cíle: gramatika – imperfektum, passé récent (venir de + infinitif), minulý čas složený vs. imperfektum, vyjádření cíle (pour + infinitif), minulá participia fonetika – znělé a neznělé souhlásky, ústní zavřené samohlásky slovní zásoba – média, vyjádření času
11.-12. Opakování a písemný test Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
1. Týden: Komunikační situace: Studující pozdraví, zeptá se na jméno, odpoví, Gramatika: umí vyčasovat sloves být a jmenovat se, zná určitý a neurčitý člen v obou rodech, utvoří otázku s qui, Fonetika: rozlišuje intonaci otázky a odpovědi, Slovní zásoba: čísla 0-100, národnosti, zdvořilostní pozdravy 2. Týden: Komunikační situace: Studující umí popsat osobu, Gramatika: umí použít předložku u měst a zemí, zná podstatná a přídavná jména v obou rodech, Fonetika: rozlišuje intonaci otázky a odpovědi, Slovní zásoba: národnosti 3. Týden: Komunikační situace: Studující oslovit, zeptá se na věk, adresu, telefon, odpoví, Gramatika: umí vyčasovat sloves ALLER a AVOIR, přivlastňovací a tázací zájmena v jednotném čísle, Fonetika: přízvuk ve větě, Slovní zásoba: zdvořilostní pozdravy 4. Týden: Komunikační situace: Studující se zeptá na koníčky, Opakování: umí se představit, seznámit, zeptat se na někoho, najít si přítele na dopisování 5. Týden. Komunikační situace: Studující pojmenuje, popíše a řekne, kde jsou věci, Gramatika: umí předložky místa, zná vazbu il y a, utvoří otázku, Fonetika: množné číslo, Slovní zásoba: barvy 6. Týden: Komunikační situace: Studující popíše věci spojením přídavných a podstatných jmen, Gramatika: umí vyčasovat slovesa v ZÁPORU, zná shodu u jmen, Fonetika: rozlišuje LA LIAISON, Slovní zásoba: věci, nábytek a pokoje 7. Týden: Komunikační situace: Studující se zeptá na cenu, vyjádří, co se mu líbí a nelíbí Gramatika: zná tázací a ukazovací zájmena v obou rodech, Fonetika: vázání slov, Slovní zásoba: oblečení 8. Týden: Komunikační situace: Studující ukáže a popíše osoby, Opakování: umí porozumět kratšímu textu 9. Týden: Komunikační situace: Studující se vyzná v mapě, popíše byt, Gramatika: umí francouzské předložky místa, Fonetika: rozlišuje a umí napjaté samohlásky a nosovky, Slovní zásoba: město 10. Týden: Komunikační situace: Studující se ptá na cestu, odpoví, na dopravní prostředky, Gramatika: umí vyčasovat sloveso PRENDRE a zná ROZKAZ, Fonetika: umí vázat celou větu, Slovní zásoba: orientace ve městě 11. Týden: Komunikační situace: Studující najde místo na mapě, umí poradit, Gramatika: utvoří větu s ON, Fonetika: ví, kde nevázat, Slovní zásoba: cestování, Frankofonní země 12. Týden: Komunikační situace: Studující popisuje město Marseille a Paříž, Opakování: umí se porozumět turistickým informacím Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|