|
|
|
||
Předmět Cizí jazyk – francouzština I je součástí souvislého a na sebe vzájemně̌ navazujícího celku kurzů Cizí jazyk – francouzština I-V pro 1. až 3. ročník studia francouzského jazyka pro 1. stupeň základní školy. Jeho cílem je postupný nácvik a rozvoj lingvistických a komunikativních dovedností studenta vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence A1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Důraz je kladen na nácvik porozumění hovorové spisovné francouzštině v její psané a mluvené podobě, tvořivé zpracování a ovládnutí vybraných konverzačních témat a další rozšiřování konverzačních okruhů. Dbáno je také na správnou výslovnost, přirozenou dikci a větnou melodii. Kurz je zaměřen na zvládnutí základů francouzské gramatiky a slovní zásoby odpovídající dané úrovni. Ve výuce je postupováno dle učebnice Alter Ego+ 1 a doplňkových aktivit (viz Moodle a rozšiřující literatura). Porozumění mluvenému slovu a uvedení do reálií současné Francie je uskutečňováno také za pomocí multimediálních pomůcek.
Studijní opora zde: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=558 (přístup bez hesla)
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MSTeams.
Last update: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je pochopit a osvojit si základní gramatické jevy francouzského jazyka a zvládnout jejich začlenění do jednoduché komunikace. Last update: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. Last update: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Výuka je ukončena zápočtem, který proběhne on-line formou. Požadavky k zápočtu: Práce v semináři (požadujeme 75 % prezence) + úspěšné zvládnutí písemného testu (test lze jednou opakovat).
Last update: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura KIZIRIAN, V. M., DAILL, E., BERTHET, A., HUGOT, C., WAENDENDRIES, M. Alter Ego + 1 (A1). Paris : Hachette, 2012. ISBN: 9782011558107. Rozšiřující studijní literatura ABRY, D., CHALARON, M.-L. Les 500 Exercices de phonétique A1/A2. Paris: Hachette, 2009. ISBN : 9782011556981. AKYÜZ, A., BAZELLE-SHAHMAEI, B., BONENFANT, J., GLIEMANN, M.-F. Les 500 Exercices de Grammaire A1. Paris: Hachette, 2014. ISBN: 9782011554321 BAZOU-ZENFT, V., SCHENKER, J.-C. Vocabulaire en action, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2009. ISBN: 978-2-09-035393-8. GRAND-CLEMENT, O. Civilisation en dialogues, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035214-6. SIREJOLS, E. Vocabulaire en Dialogues, Niveau débutant. CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035223-8. Last update: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
1.-2. Unité 1 Sociokulturní témata: umění žít, Frankofonie ve světě Komunikační cíle: pozdravit se, zeptat se na jméno a příjmení, identifikovat osobu, zeptat se na věk, telefonní číslo, mluvit o zájmech Jazykové cíle: gramatika - sloveso être, aller, avoir, s'appeler, určitý a neurčitý člen, mužský a ženský rod, rod podstatných a přídavných jmen fonetika - stoupavá a klesavá intonace, slabikování, primární přízvuk slovní zásoba - číslovky, národnosti, zdvořilostní fráze
Unité 2 Sociokulturní témata: bydlení, nákupy, kino a umění Komunikační cíle: pojmenovat, ukázat a situovat předměty, pojmenovat barvy, popsat předmět, zeptat se a udat cenu, situovat osoby Jazykové cíle: gramatika – množné číslo členů a jmen, vazba il y a, předložky místa, otázka pomocí qu'est-ce que, zájmena moi, toi, lui, elle, vous, zápor ne ... pas, shodapřídavného a podstatného jména, množné číslo přivlastňovacích zájmen, otázka pomocí comment a combien, ukazovací zájmena ce(s) a cet(te) fonetika – vázání, spojování slov slovní zásoba – barvy, předměty a nábytek, oblečení
3.-4. Unité 3 Sociokulturní témata: žít ve Francii, Francouzské město a departmán z pohledu turisty Komunikační cíle: situovat místo na mapě, informovat se o místě, popsat byt Jazykové cíle: gramatika – množné číslo osobních zájmen, předložky místa, otázka s où, rozkazovací způsob, sloveso prendre, příslovce y, zájmeno on fonetika – napjatá a zaokrouhlená artikulace, vázání a řetězení, zakázané vázání slovní zásoba – město, určení polohy, dopravní prostředky
Unité 4 Sociokulturní témata: každodenní život, sport Komunikační cíle: zeptat se a říct kolik je hodin, datum, zeptat se na něčí profesi, situovat v čase, říct, jakému sportu se věnuji, mluvit o každodenních aktivitách Jazykové cíle: gramatika – otázka s quand a quelle, sloveso partir, faire, lire, écrire, otázka s est-ce que, qu'est-ce que, quand est-ce que, où est ce-que, rod podstatných jmen, zvratná slovesa fonetika – výslovnost číslovek, nosové hlásky, výslovnost [R] slovní zásoba – profese, denní činnosti
5.-6. Unité 5 Sociokulturní témata: nákup jídla, pití, oblečení, francouzské svátky Komunikační cíle: vyjádřit své potřeby, zeptat se na zvyky, vyjádřit názor, mluvit o minulých událostech, porozumět vzpomínkám Jazykové cíle: gramatika – dělivý člen, slovesa boire, acheter, manger, minulý čas složený s avoir a être, tvoření minulého participia fonetika – ústní zaokrouhlené samohlásky, accent d'insistance, rytmus, vázání a řetězení slovní zásoba – jídlo, svátky
Unité 6 Sociokulturní témata: zvyklosti v chování, svět práce Komunikační cíle: požádat, dát a odmítnout povolení, vyslovit zákaz, vyjádřit možnost, vůli, dělat návrhy, souhlasit s nabídkou a odmítnout ji, porozumět doporučením Jazykové cíle: gramatika - sloveso pouvoir, vouloir, savoir, connaître, rozkazovací způsob – zápor, zájmena COD a COI, vazba il faut + infinitif, futur proche fonetika – polosouhlásky, schwa slovní zásoba – profesní komunikace, kompetence
7.-8. Unité 7 Sociokulturní témata: běh života, zájmy a prázdniny Komunikační cíle: vyjádřit preference, vyjádřit názor a zeptat se na něj, dát doporučení, vyjádřit preference Jazykové cíle: gramatika – frekvence a intenzita s beaucoup (de), peu (de), zájmeno en a ça, zápor pomocí ne ... plus, vyjádření příčiny pomocí pourquoi, parce que, zvratná slovesa v přítomném čase a minulém čase složeném, postavení zájmene u zvratného slovesa v rozkazovacím způsobu, trop/assez + přídavné jméno, trop/assez + podstatné jméno fonetika - e mezi dvěma souhláskami, vyjádření nesouhlasu pomocí intonace, otevřené a zavřené e slovní zásoba – zájmy, prázdniny
9.-10 Unité 8 Sociokulturní témata: sociokulturní vztahy, symboly Francie Komunikační cíle: mluvit o nedávné události, popsat okolnosti nějaké činnosti, situovat události v čase, vyjádřit cíl Jazykové cíle: gramatika – imperfektum, passé récent (venir de + infinitif), minulý čas složený vs. imperfektum, vyjádření cíle (pour + infinitif), minulá participia fonetika – znělé a neznělé souhlásky, ústní zavřené samohlásky slovní zásoba – média, vyjádření času
11.-12. Unité 9 Sociokulturní témata: budoucnost, plány Komunikační cíle: vyjádřit možnost nebo jistotu, mluvit o svých záměrech, vyjádřit podmínku, hypotézu Jazykové cíle: gramatika - futur simple, podmínkové věty si + přítomný a budoucí čas, quand + budoucí čas, nepravidelná slovesa v budoucím čase fonetika - zdvojené samohlásky, souhláska + [R], zaokrouhlené samohlásky slovní zásoba – počasí, bydlení
Last update: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=558 (přístup bez hesla) Last update: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|