SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Czech Language I - OPMN0C116A
Title: Současný český jazyk I
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 100 / 95 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc.
prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc.
PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0C107A
Is pre-requisite for: OPMN0C127A
Is interchangeable with: OKMN0C116A
Annotation -
The subject systemizes linguistic terminology, basics of morphology, lexicology and word formation on more deeper linguistic basis. Students practise theoretical knowledge, deepen their abilities in given disciplines. The aim of the subject is to equip the teacher-to-be with theoretical and practical abilities in the area of phonetics, morphology, lexicology and word formation, which will be needed for didactic transformation at the basic school according to RVP ZŠ.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Aim of the course - Czech

Studující:

·         Porozumí českému jazykovému systému v oblasti fonetiky a fonologie, morfologie, slovotvorby a lexikologie na hlubší teoretické lingvistické základně.

·         Rozvíjí své kompetence (teoretické znalosti i praktické dovednosti) v oblasti fonetiky, morfologie, slovotvorby a lexikologie, které bude potřebovat při didaktické transformaci učiva na základní škole podle RVP ZŠ.

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Descriptors - Czech

Podpůrný materiál: Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5771

Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (3 kredity)

- kontaktní výuka: 24 hodin
- domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava na zkoušku: 51 hodin

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Účast na seminářích (tolerovaná absence 20 %).

Plnění průběžných úkolů dle požadavků vyučujícího.

Příprava na semináře - četba zadaných textů ze skript.

Podpůrné materiály: Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5771

Zkouška má písemnou formu, obsahuje otázky teoretické i praktické. K úspěšnému absolvování je nutno získat min. 75 % bodů. Termíny budou vypisovány prostřednictvím SIS.

 

Okruhy ke zkoušce:

FONETIKA

 

1) Fonetika a fonologie jako lingvistické disciplíny

2) Základní pojmy z fonetiky a fonologie: foném, hláska, alofon

3) Klasifikační kritéria českých hlásek: samohlásky

4) Klasifikační kritéria českých hlásek: souhlásky

5) Popis mluvidel a fonačního ústrojí

6) Sluchové ústrojí a auditorní fonetika

7) Suprasegmentální prostředky: intonace, tempo řeči

8) Suprasegmentální prostředky: přízvuk slovní a větný, přízvukový takt, kolón

9) Slabika

10) Ortoepie a ortofonie. Pravidla výslovnosti českých vokálů

11) Ortoepie a ortofonie. Pravidla výslovnosti českých konsonantů

12) Ortoepie - výslovnost cizích slov

13) Užití rázu v češtině

14) Pravopis fonologický, morfologický, lexikální a syntaktický

15) Spodoba znělosti, neutralizace znělosti

 

LEXIKOLOGIE

 

1) Lexikologie jako lingvistická disciplína

2) Významové (paradigmatické) vztahy mezi slovy: synonymie, antonymie, hyperonymie,  

     hyponymie

3) Polysémie a homonymie

4) Autosémantika a synsémantika - klasifikační kritéria

5) Vrstvy slovní zásoby - spisovný jazyk

6) Vrstvy slovní zásoby - nespisovný jazyk - obecná čeština

7) Vrstvy slovní zásoby - nespisovný jazyk - dialekty, sociolekty

8) Přejímání a adaptace slov z cizích jazyků

9) Příznaky slov: hledisko časové (neologismy, historismy, archaismy)

10) Příznaky slov: kladná expresivita

11) Příznaky slov: záporná expresivita

12) Lexikografie, typy slovníků, základní české slovníky, slovníkové heslo

14) Frazémy, frazeologie a idiomatika

15) Slovotvorný základ, slovotvorný formant

16) Slovotvorba: derivace

17) Slovotvorba: kompozice

18) Slovotvorba: zkracování

 

MORFOLOGIE

 

1) Morfologie jako lingvistická disciplína

2) Základní pojmy z morfologie: morfém, morf, alomorf

3) Kritéria pro klasifikaci slovních druhů

4) Podstatná jména: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

5) Přídavná jména: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

6) Zájmena: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

7) Číslovky: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

8) Slovesa: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

9) Příslovce: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

10) Spojky: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

11) Částice: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

12) Citoslovce: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

13) GK jmen: pád

14) GK jmen: číslo, sigularia tantum, pluralia tantum

15) GK jmen: rod, kolísání v rodě

16) Deklinační paradigmata podstatných jmen: určování vzoru

17) Slovesné tvary určité a neurčité, jednoduché a složené

18) GK sloves: osoba a číslo

19) GK sloves: čas a způsob

20) GK sloves: rod a vid

21) Konjugační paradigmata sloves: zařazování do tříd, určování vzoru

 

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5771

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Literature - Czech

Povinná:

HUBÁČEK, Jaroslav et al. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. Opava: VademecumBohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.

HAVLOVÁ, Ivana, Eva SCHNEIDEROVÁ a Ludmila ŠTĚRBOVÁ. Český jazyk A pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (fonetika, morfologie, lexikologie). Praha: Univerzita Karlova, 1999, 147 s.

Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2005.

GREPL, Miroslav, Petr KARLÍK (ed.), Marek NEKULA (ed.) a Zdenka RUSÍNOVÁ (ed.). Příruční mluvnice češtiny. Vyd 2., opr. [i.e. 3. vyd.]. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 799 s.

KARLÍK, Petr (ed.), Marek NEKULA (ed.) a Jana PLESKALOVÁ (ed.). Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s.

KARLÍK, Petr (ed.), Marek NEKULA (ed.) a Jana PLESKALOVÁ (ed.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2017. 2 díly.

Doporučená:

BRABCOVÁ, Radoslava. Novinky z pravopisu a tvarosloví. 2. dopl. vyd. Dobřichovice: KAVA-PECH, 2000, 88 s.

ADAM, Robert a kol.: Gramatické rozbory češtiny. Praha: Univerzita Karlova, 2017.

HÁJKOVÁ, Eva a kol. Čeština pro vzdělávací praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2017. 197 s.

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Syllabus - Czech

Témata přednášek a seminářů (odpovídá 12 týdnům výuky, pořadí témat se v reálné výuce může lišit):

1. Fonetická transkripce, vokály,  konsonanty, suprasegmentální prvky.

2. Základní pojmy z morfologie, morfém, morf, alomorf. Morfematická analýza.

3. Kritéria pro klasifikaci slovních druhů. Podstatná jména – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.

4. Přídavná jména, zájmena, číslovky – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.

5. Slovesa, příslovce, spojky, částice, citoslovce – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.

6. Gramatické kategorie jmen a sloves. Paradigmata ohýbání.  Funkce vzorů. 

7. Slovotvorba. Slovotvorný základ, slovotvorný formant. Slovotvorná a sémantická motivovanost. Derivace, kompozice, zkracování. Slovotvorná analýza.

8. Paradigmatické vztahy mezi slovy: synonymie, antonymie, hyperonymie, hyponymie.  Polysémie a homonymie.

9. Klasifikační kritéria autosémantik a synsémantik. Vrstvy slovní zásoby; spisovná čeština, obecná čeština, dialekty, sociolekty.

10. Příznaky slov, hledisko časové, expresivita. Přejímání a adaptace slov z cizích jazyků.

11. Frazeologie a idiomatika.

12. Lexikografie. Typy slovníků, základní české slovníky, slovníkové heslo, práce se slovníky.

 

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Výsledky:

Studující:

·         nalezne a opraví v defektním textu pravopisné chyby; své rozhodnutí zdůvodní a vztáhne ke svému studiu;

·         vysvětlí základní lingvistickou terminologii z oblasti fonetiky a fonologie a správně ji použije v kontextu;

·         provede fonetickou transkripci textu (zjednodušenou českou verzí fonetické abecedy), vyznačí rázy a slovní přízvuky;

·         charakterizuje akustické a artikulační vlastnosti hlásek;

·         vysvětlí rozdíl mezi asimilací znělosti a neutralizací znělosti;

·         na základě znalostí o vlastnostech hlásek třídí hlásky podle různých kritérií.

·         vysvětlí základní lingvistickou terminologii z oblasti morfologie a správně ji použije v kontextu;

·         provede morfematický rozbor slovních tvarů slov běžné slovní zásoby;

·          rozliší slova značková a motivovaná;

·         určí slovní druh slova užitého v kontextu i mimo něj, provede bližší charakteristiku morfologickou a sémantickou;  

·         určí gramatické kategorie jmenných i slovesných tvarů užitých v kontextu;

·         zařadí substantiva, adjektiva a pronomina k deklinačnímu vzoru, určí vzor;

·         vysvětlí podstatu vzorů a jejich funkci;

·         správně aplikuje morfologická paradigmata spisovné češtiny; utvoří slovesný tvar / tvar substantiva/adjektiva/zájmena dle zadaných mluvnických kategorií;

·         vysvětlí základní pojmy z lexikologie; jednotlivé pojmy dokáže demonstrovat na příkladech a uvést do souvislostí lexikálního systému;

·          definuje základní pojmy slovotvorby (slovotvorný základ, slovotvorný formant, slovo základové, slovotvorná a sémantická motivovanost) a provede slovotvorný rozbor slova (substantiva, adjektiva, verba a adverbia);

·         pojmenuje způsoby obohacování slovní zásoby a vysvětlí jejich podstatu;

·         vysvětlí rozdíl mezi cílem rozboru slovotvorného a morfematického;

·         pojmenuje a charakterizuje vrstvy slovní zásoby, uvede příklady; lexémy dokáže zařadit k jednotlivým vrstvám slovní zásoby a vystihnout jejich funkci v textu, identifikuje expresivní výrazy; propria; hypokoristika;

·         objasní rozdíl mezi polysémií a homonymií a uvede příklady; odliší lexikální jednotky jednoznačné a mnohoznačné;

·         objasní podstatu významových vztahů lexikálních jednotek v kontextu vztahů formálních a formálně-významových; jednotlivé významové vztahy charakterizuje, doloží příklady;

·         pozná v textu metaforu a metonymii, vysvětlí rozdíl;

·         pozná frazeologickou jednotku a objasní její podstatu, objasní rozdíl mezi frazémem a souslovím;

·         prokáže orientaci v základních výkladových slovnících současné češtiny a v mikrostruktuře a makrostruktuře slovníku.

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html