|
|
|
||
The subject systemizes linguistic terminology, basics of morphology, lexicology and word formation on more deeper linguistic basis. Students practise theoretical knowledge, deepen their abilities in given disciplines. The aim of the subject is to equip the teacher-to-be with theoretical and practical abilities in the area of phonetics, morphology, lexicology and word formation, which will be needed for didactic transformation at the basic school according to RVP ZŠ.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Studující: · Porozumí českému jazykovému systému v oblasti fonetiky a fonologie, morfologie, slovotvorby a lexikologie na hlubší teoretické lingvistické základně. · Rozvíjí své kompetence (teoretické znalosti i praktické dovednosti) v oblasti fonetiky, morfologie, slovotvorby a lexikologie, které bude potřebovat při didaktické transformaci učiva na základní škole podle RVP ZŠ. Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Podpůrný materiál: Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5771 Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (3 kredity) Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Účast na seminářích (tolerovaná absence 20 %). Plnění průběžných úkolů dle požadavků vyučujícího. Příprava na semináře - četba zadaných textů ze skript. Podpůrné materiály: Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5771 Zkouška má písemnou formu, obsahuje otázky teoretické i praktické. K úspěšnému absolvování je nutno získat min. 75 % bodů. Termíny budou vypisovány prostřednictvím SIS.
Okruhy ke zkoušce: FONETIKA
1) Fonetika a fonologie jako lingvistické disciplíny 2) Základní pojmy z fonetiky a fonologie: foném, hláska, alofon 3) Klasifikační kritéria českých hlásek: samohlásky 4) Klasifikační kritéria českých hlásek: souhlásky 5) Popis mluvidel a fonačního ústrojí 6) Sluchové ústrojí a auditorní fonetika 7) Suprasegmentální prostředky: intonace, tempo řeči 8) Suprasegmentální prostředky: přízvuk slovní a větný, přízvukový takt, kolón 9) Slabika 10) Ortoepie a ortofonie. Pravidla výslovnosti českých vokálů 11) Ortoepie a ortofonie. Pravidla výslovnosti českých konsonantů 12) Ortoepie - výslovnost cizích slov 13) Užití rázu v češtině 14) Pravopis fonologický, morfologický, lexikální a syntaktický 15) Spodoba znělosti, neutralizace znělosti
LEXIKOLOGIE
1) Lexikologie jako lingvistická disciplína 2) Významové (paradigmatické) vztahy mezi slovy: synonymie, antonymie, hyperonymie, hyponymie 3) Polysémie a homonymie 4) Autosémantika a synsémantika - klasifikační kritéria 5) Vrstvy slovní zásoby - spisovný jazyk 6) Vrstvy slovní zásoby - nespisovný jazyk - obecná čeština 7) Vrstvy slovní zásoby - nespisovný jazyk - dialekty, sociolekty 8) Přejímání a adaptace slov z cizích jazyků 9) Příznaky slov: hledisko časové (neologismy, historismy, archaismy) 10) Příznaky slov: kladná expresivita 11) Příznaky slov: záporná expresivita 12) Lexikografie, typy slovníků, základní české slovníky, slovníkové heslo 14) Frazémy, frazeologie a idiomatika 15) Slovotvorný základ, slovotvorný formant 16) Slovotvorba: derivace 17) Slovotvorba: kompozice 18) Slovotvorba: zkracování
MORFOLOGIE
1) Morfologie jako lingvistická disciplína 2) Základní pojmy z morfologie: morfém, morf, alomorf 3) Kritéria pro klasifikaci slovních druhů 4) Podstatná jména: morfologická a sémantická charakteristika, třídění 5) Přídavná jména: morfologická a sémantická charakteristika, třídění 6) Zájmena: morfologická a sémantická charakteristika, třídění 7) Číslovky: morfologická a sémantická charakteristika, třídění 8) Slovesa: morfologická a sémantická charakteristika, třídění 9) Příslovce: morfologická a sémantická charakteristika, třídění 10) Spojky: morfologická a sémantická charakteristika, třídění 11) Částice: morfologická a sémantická charakteristika, třídění 12) Citoslovce: morfologická a sémantická charakteristika, třídění 13) GK jmen: pád 14) GK jmen: číslo, sigularia tantum, pluralia tantum 15) GK jmen: rod, kolísání v rodě 16) Deklinační paradigmata podstatných jmen: určování vzoru 17) Slovesné tvary určité a neurčité, jednoduché a složené 18) GK sloves: osoba a číslo 19) GK sloves: čas a způsob 20) GK sloves: rod a vid 21) Konjugační paradigmata sloves: zařazování do tříd, určování vzoru
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5771 Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Povinná: HUBÁČEK, Jaroslav et al. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. Opava: VademecumBohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7. HAVLOVÁ, Ivana, Eva SCHNEIDEROVÁ a Ludmila ŠTĚRBOVÁ. Český jazyk A pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (fonetika, morfologie, lexikologie). Praha: Univerzita Karlova, 1999, 147 s. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2005. GREPL, Miroslav, Petr KARLÍK (ed.), Marek NEKULA (ed.) a Zdenka RUSÍNOVÁ (ed.). Příruční mluvnice češtiny. Vyd 2., opr. [i.e. 3. vyd.]. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 799 s. KARLÍK, Petr (ed.), Marek NEKULA (ed.) a Jana PLESKALOVÁ (ed.). Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. KARLÍK, Petr (ed.), Marek NEKULA (ed.) a Jana PLESKALOVÁ (ed.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2017. 2 díly. Doporučená: BRABCOVÁ, Radoslava. Novinky z pravopisu a tvarosloví. 2. dopl. vyd. Dobřichovice: KAVA-PECH, 2000, 88 s. ADAM, Robert a kol.: Gramatické rozbory češtiny. Praha: Univerzita Karlova, 2017. HÁJKOVÁ, Eva a kol. Čeština pro vzdělávací praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2017. 197 s. Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Témata přednášek a seminářů (odpovídá 12 týdnům výuky, pořadí témat se v reálné výuce může lišit): 1. Fonetická transkripce, vokály, konsonanty, suprasegmentální prvky. 2. Základní pojmy z morfologie, morfém, morf, alomorf. Morfematická analýza. 3. Kritéria pro klasifikaci slovních druhů. Podstatná jména – morfologická a sémantická charakteristika, třídění. 4. Přídavná jména, zájmena, číslovky – morfologická a sémantická charakteristika, třídění. 5. Slovesa, příslovce, spojky, částice, citoslovce – morfologická a sémantická charakteristika, třídění. 6. Gramatické kategorie jmen a sloves. Paradigmata ohýbání. Funkce vzorů. 7. Slovotvorba. Slovotvorný základ, slovotvorný formant. Slovotvorná a sémantická motivovanost. Derivace, kompozice, zkracování. Slovotvorná analýza. 8. Paradigmatické vztahy mezi slovy: synonymie, antonymie, hyperonymie, hyponymie. Polysémie a homonymie. 9. Klasifikační kritéria autosémantik a synsémantik. Vrstvy slovní zásoby; spisovná čeština, obecná čeština, dialekty, sociolekty. 10. Příznaky slov, hledisko časové, expresivita. Přejímání a adaptace slov z cizích jazyků. 11. Frazeologie a idiomatika. 12. Lexikografie. Typy slovníků, základní české slovníky, slovníkové heslo, práce se slovníky.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Výsledky: Studující: · nalezne a opraví v defektním textu pravopisné chyby; své rozhodnutí zdůvodní a vztáhne ke svému studiu; · vysvětlí základní lingvistickou terminologii z oblasti fonetiky a fonologie a správně ji použije v kontextu; · provede fonetickou transkripci textu (zjednodušenou českou verzí fonetické abecedy), vyznačí rázy a slovní přízvuky; · charakterizuje akustické a artikulační vlastnosti hlásek; · vysvětlí rozdíl mezi asimilací znělosti a neutralizací znělosti; · na základě znalostí o vlastnostech hlásek třídí hlásky podle různých kritérií. · vysvětlí základní lingvistickou terminologii z oblasti morfologie a správně ji použije v kontextu; · provede morfematický rozbor slovních tvarů slov běžné slovní zásoby; · rozliší slova značková a motivovaná; · určí slovní druh slova užitého v kontextu i mimo něj, provede bližší charakteristiku morfologickou a sémantickou; · určí gramatické kategorie jmenných i slovesných tvarů užitých v kontextu; · zařadí substantiva, adjektiva a pronomina k deklinačnímu vzoru, určí vzor; · vysvětlí podstatu vzorů a jejich funkci; · správně aplikuje morfologická paradigmata spisovné češtiny; utvoří slovesný tvar / tvar substantiva/adjektiva/zájmena dle zadaných mluvnických kategorií; · vysvětlí základní pojmy z lexikologie; jednotlivé pojmy dokáže demonstrovat na příkladech a uvést do souvislostí lexikálního systému; · definuje základní pojmy slovotvorby (slovotvorný základ, slovotvorný formant, slovo základové, slovotvorná a sémantická motivovanost) a provede slovotvorný rozbor slova (substantiva, adjektiva, verba a adverbia); · pojmenuje způsoby obohacování slovní zásoby a vysvětlí jejich podstatu; · vysvětlí rozdíl mezi cílem rozboru slovotvorného a morfematického; · pojmenuje a charakterizuje vrstvy slovní zásoby, uvede příklady; lexémy dokáže zařadit k jednotlivým vrstvám slovní zásoby a vystihnout jejich funkci v textu, identifikuje expresivní výrazy; propria; hypokoristika; · objasní rozdíl mezi polysémií a homonymií a uvede příklady; odliší lexikální jednotky jednoznačné a mnohoznačné; · objasní podstatu významových vztahů lexikálních jednotek v kontextu vztahů formálních a formálně-významových; jednotlivé významové vztahy charakterizuje, doloží příklady; · pozná v textu metaforu a metonymii, vysvětlí rozdíl; · pozná frazeologickou jednotku a objasní její podstatu, objasní rozdíl mezi frazémem a souslovím; · prokáže orientaci v základních výkladových slovnících současné češtiny a v mikrostruktuře a makrostruktuře slovníku. Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|