SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
General Theory of Education - OPBQ4P011A
Title: Obecná pedagogika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 50 / 50 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
Co-requisite : OPBQ4P012A
Is co-requisite for: OPBQ4P013A, OPBQ4P012A
Is pre-requisite for: OPBQ4P022A, OPBQ4P023A, OPBQ4P031A, OPBQ4P032A, OPBQ4P033A, OPBQ4P043A, OPBQ4P044A, OPBQ4P051B, OPBQ4P052B, OPBQ4P053B, OPBQ4P055B, OPBQ4P046A, OPBQ4P061A, OPBQ4P041A, OPBQ4P042A
Annotation -
The course is an introduction into education as a modern scientific field. Attention will be paid to the infrastructure of educational disciplines, basic terms and concepts, teaching profession, and the education system of the Czech Republic in a broader European context.
Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Aim of the course -

The aim of the course is to introduce students into contemporary educational theory, familiarize them with basic terminology, and motivate them for further studies of educational sciences.

Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zápočet, příprava na zkoušku a zkouška 34 hodin.

Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Literature - Czech

Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., & Váňová, R. (2015). Základní učebnice pedagogiky. Grada.

Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Portál.

Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru (4., aktualizované vydání). Portál.

Vališová, A., & Kasíková, H. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozšířené a aktualizované vydání). Grada.

Vašutová, J. (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi (2. přepracované vydání). Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Requirements to the exam -

- Active participation in the seminars

- Fulfilling the required tasks

- Passing the final term task

- Passing the final exam (max. 2 repeat examinations)

Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Syllabus -

1. Introduction to the study of education

2. Information sources in education

3. Basic educational terminology and its development

4. Educational disciplines

5. Education, society, and development of an individual

6. Teacher profession

7. Czech education system in European context

8. Current issues in Czech education

9. Educational research

Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Learning outcomes - Czech

Student charaterizuje pedagogiku jako vědní obor, její institucionální základnu, a vysvětlí její vztah k dalším vědním oborům. Student charakterizuje základní zdroje pedagogických informací a použije představené nástroje a odborné databáze k vyhledání literatury k vybraným pedagogickým tématům. Student použije citační normu APA k vytvoření citačních záznamů základních typů odborné literatury. Student charakterizuje základní pedagogické termíny. Student charakterizuje vybrané disciplíny pedagogiky a jejich členění. Student charakterizuje profesní vývoj učitele, náplň práce učitele, kompetence učitele a diskutuje aktuální témata spojená s profesí učitele. Student porovná vybrané mezinárodní srovnávací studie ve vzdělávání z hlediska jejich základních parametrů (hlavní oblasti zájmu aj.). Student charakterizuje klasifikaci ISCED a použije jí při orientaci ve vybraných vzdělávacích systémech v rámci portálu Eurydice. Student charakterizuje základní kroky v pedagogickém výzkumu a diskutuje možnosti využití různých metod sběru dat v pedagogickém výzkumu.

Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html