On Saturday 19th October 2024 there will be a shutdown of some components of the information system. Especially the work with files in Thesis modules will be particularly unavailable. Please postpone your requests for a later time.
Developmental Psychology and Psychology of Personality - OPBQ4P013A
The course focuses on the basics of developmental and personality psychology that are useful for everyday life and pedagogical profession. The goal is to acquire selected findings from various areas of development and personality and to understand the practical implications of these findings. After the course, the students will understand developmental needs and individual characteristics that influence education. The first part of the course addresses development from neonatal age to young adulthood and the second part of the course introduces students into the main personality traits, achievement characteristics, and motivational characteristics.
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Předmět je zaměřen na základy vývojové psychologie a psychologie osobnosti, které jsou užitečné pro běžný život i pedagogickou profesi. Cílem je osvojení si vybraných poznatků z jednotlivých oblastí vývoje a osobnosti a porozumění aplikacím těchto poznatků do praxe. Po absolvování kurzu budou studenti rozumět vývojovým potřebám a individuálním charakteristikám, které ovlivňují vzdělávání. První část kurzu představuje vývoj od narození po mladou dospělost a druhá část kurzu seznamuje studenty s hlavními povahovými, výkonovými a motivačními charakteristikami osobnosti.
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Aim of the course -
The goal of the course is to introduce students into the fundamental findings of developmental psychology and personality psychology.
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky vývojové psychologie a psychologie osobnosti.
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Descriptors - Czech
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 75 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 6 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Závěrečná práce 8 hodin, příprava na zápočet 10 hodin.
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Literature - Czech
Blatný, M. (Ed.) (2016). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum
Blatný, M. a kolektiv. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (21.08.2023)
Requirements to the exam -
A minimum of 62 points is required for successful completion of the course. A maximum of 52 points can be obtained for the submission of homework assignments (2 in total; assessed with full points if submitted on time and according to the assignment) and 48 points can be obtained for the final test, which will be conducted on the Moodle platform and will need to be registered for in advance in SIS (one regular and two makeup dates). The sum of the points obtained for the assignments and the test will be converted into final grades as follows: 62 - 74 points = grade 3; 75 - 87 points = grade 2; 88 - 100 points = grade 1.
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Pro úspěčné absolvování předmětu je potřeba získat z předmětu minimálně 62 bodů. Maximálně 52 bodů je možné získat za odevzdání domácích úkolů (celkem 2; hodnoceno plným počtem bodů při odevzdání včas a dle zadání) a 48 bodů je možné získat za závěrečný test, který bude probíhat na platformě Moodle a bude potřeba se na něj předem zapsat v SIS (jeden řádný a dva opravné termíny). Součet bodů získaných za úkoly a test se bude na závěrečné známky převádět následujícím způsobem: 62 – 74 bodů = známka 3; 75 – 87 bodů = známka 2; 88 – 100 bodů = známka 1.
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus -
1. Introduction to developmental psychology and developmental theories
2. Early childhood (newborn, infant, toddler)
3. Preschooler
4. Middle childhood
5. Adolescence (early, middle, late)
6. Early adulthood
7. Temperament
8. Personality traits
9. Achievement personality characteristics
10. Motivational personality characteristics
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
1. Úvod do vývojové psychologie a teorií psychického vývoje
2. Rané dětství (novorozenec, kojenec, batole)
3. Předškoní věk
4. Střední dětství (mladší školní věk)
5. Adolescence (raná, střední a pozdní)
6. Mladá dospělost
7. Temperament
8. Rysy osobnosti
9. Výkonové vlastnosti osobnosti
10. Motivační vlastnosti osobnosti
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (21.08.2023)
Learning resources - Czech
Moodle. Na platformě Moodle budou k dispozici ppt prezentace a budou se tam odevzdávat úkoly. Vyučující pošle přístupové údaje studentům zapsaným do kurzu.
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (21.08.2023)
Learning outcomes -
The student is able to: - describe the main tenets of key theories of psychological development, listing their main authors and examples of their implications for education, - characterise the developmental stages of childhood and identify key psychological changes in cognitive, emotional and social development and give examples of their specific manifestations, - explain the specificities of adolescence, including the differences between early, middle and late adolescence, and assess the risks and benefits of these changes for education in the school setting, - analyse psychological development in young adulthood and identify key factors influencing development during this period, with an emphasis on the development of self-concept and social development, - defines temperament, distinguishes the main temperamental characteristics and suggests ways to work with these characteristics in the teacher-child/teacher-adolescent relationship, - describe the basic personality traits and their relationship to learning and coping, - explain the manifestation and function of performance and motivational personality traits and give examples of opportunities to develop these traits in the learning process.
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
Studující: - popíše hlavní prinicpy klíčových teorií psychického vývoje, uvede jejich představitele a příklady jejich implikací pro vzdělávání, - charakterizuje vývojové fáze dětství a identifikuje klíčové psychologické změny v oblasti kongitivního, emočního a sociálního vývoje a uvede příklady jejich konkrétních projevů, - vysvětlí specifika adolescence, včetně rozdílů mezi ranou, střední a pozdní adolescencí, a posoudí, jaká rizika a výhody tyto změny přinášejí pro vzdělávání ve školním prostředí, - analyzuje psychologický vývoj v mladé dospělosti a identifikuje klíčové faktory ovlivňující vývoj v tomto období s důrazem na vývoj sebepojetí a sociální vývoj, - definuje temperament, rozliší hlavní temperamentové charakterisitky a navrhne způsoby, jak s těmito charakteristikami pracovat ve vztahu učitel-dítě/učitel-dospívající, - popíše základní rysy osobnosti a jejich vztah k učení a zvládání zátěže, - objasní projevy a funkci výkonových a motivačních vlastností osobnosti a uvede příklady možností rozvoje těchto vlastností v procesu vzdělávání.
Last update: Kollerová Lenka, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)