SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Hearing impairment and Speech and Language Disorders - OPBP3S206A
Title: Speciální pedagogika - člověk se SP a NKS
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 45 / 45 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBP3S105A
Is pre-requisite for: OPBP3S614B
Annotation -
The course deals with the basic information of special education of people with communication disability and hearing impairment. Current views on the issue of speech therapy, deaf-mute therapy and interdisciplinary cooperation with experts in other disciplines are reflected. Students will get acquainted with our and abroad professional sources. The aim of the course is to acquaint students with the development and current views on the field of speech therapy and deaf-mute therapy, the organization of speech therapy and deaf-mute therapy intervention - in the field of education, health care and social sphere and other non-governmental organizations. Students will gain knowledge about the profession of speech therapist and deaf-mute therapist and their cooperation with other experts in the department of education, special education, psychology and medical disciplines. During the seminars, students will actively reflect the main topics of the course, they will work with selected speech therapy and deaf-mute therapy publications.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
Descriptors - Czech

Výuka bude probíhat prezenční formou.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
Course completion requirements -

Active participation in seminars.

Preparation and presentation of assignments.

Written exam.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
Literature - Czech

ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R.Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2.díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012.  ISBN 978-80-7315-229-1.

další studijní zdroje budou doporučovány v průběhu seminářů

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
Syllabus - Czech

Kurz bude tvořen následujícími tématy:
1. Logopedie a surdopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám. Organizace poskytování logopedické a surdopedické intervence v České republice.
2. Komunikace, význam komunikace v životě člověka, verbální a neverbální komunikace, jazyk, řeč. Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. 
3. Předmět logopedie - narušená komunikační schopnost, dělení, názory na klasifikaci.
4. Současný pohled na problematiku narušeného vývoje řeči, neurovývojové jazykové poruchy.
5. Charakteristika jednotlivých druhů (kategorií) narušené komunikační schopnosti v dětství, dospívání i dospělosti.
6. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, .
7. Význam sluchu a sluchového pozadí. Výskyt a příčiny sluchových vad.
8. Klasifikace sluchových vad.
9. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad.
10. Kompenzační pomůcky

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující (se) dokáže:

- terminologicky vymezit pojem logopedie, surdopedie a předmět jeho zájmu,

- vyjmenovat rezorty, v nichž je poskytována surdopedická a logopedická intervence v České republice,

- vymezit činnost surdopeda, logopeda,

- terminologicky vymezit komunikaci, její verbální a neverbální složku,

- terminologicky vymezit jazyk, řeč

- vyjmenovat a popsat sluch, sluchové orgány,

- uvést klasifikaci sluchových vad, diagnózu a diferenciální diagnózu sluchových vad, kompenzační pomůcky,

- terminologicky vymezit a charakterizovat jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti,

- uvést klasifikaci, etiologii a symptomatologii jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html