|
|
|
||
The student will gain orientation in the issues of the life of people with physical disabilities and people with visual disabilities, (barrier-free) environments and legislation. In order to understand the role of accompanying professionals, assistants and informal caregivers of people with limited mobility and visual orientation, it reflects on the obvious and latent obstacles in their personal and social life.
The student works with topics:
1. Self-concept and psychosocial image of persons with physical and visual disabilities.
2. Cognitive processing of physical difference and visual impairment.
3. Social evaluation of persons with physical disabilities and visual impairments, social stereotypes in the perception of persons with limited ability to move and orient themselves.
4. Disadvantage as a question of the rights of persons with physical and visual impairments.
5. Legislative anchoring of the rights of persons with disabilities, socialization of persons with disabilities.
6. Life autonomy, self-sufficiency and quality of life of persons with disabilities.
7. System of care and support for persons with physical and visual disabilities in education.
8. Ethical aspects of working with both target groups.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Studující získá znalosti klíčových problémů života osob se zrakovým a tělesným postižením. Studující se bude učit základy speciální pedagogiky osob se zrakovým a tělesným postižením. Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin · seminární práce 30 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka proběhne kontaktně, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK bude převedena do formátu online v MS Teams. Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Zkouška bude udělena na základě splnění zadaných úkolů, aktivní účasti na semináři a zvládnutí závěrečného písemného testu ( možnost 1 opravy). Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
BENEŠ, P. Zraková postižení. Praha: Grada, 2009, 135s. ISBN: 978-80-271-2110-6. BENEŠ, P.; VRUBEL, M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2. CORN, A. L.;ERIN,J.N.Foundations of low vision: clinical and functional perspectives. 2nd ed. New York: AFB Press, c2010. ISBN 089128883X. HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ , I. (eds.) Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.,ISBN 978-80-904464-1-0. KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6. HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.: NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1. KVĚTONOVÁ,L.; ŠUMNÍKOVÁ,P.: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. PedF UK, 2022. ISBN 9788076033375. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2. ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005 VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006, ISBN 80-7315-134-0. VÍTKOVÁ, M. Somatopedie Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita v Opavě , 2019. Dostupné z https://www.slu.cz/file/cul/562a8925-f5fc-4ebb-afe4-4f5294dafcd4
ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základních školách. Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720. odkazy: www.tyfloservis.cz www.eda.cz www.ranapece.cz Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (29.09.2022)
|
|
||
Osnova - část zrakové postižení Klasifikace osob se zrakovým postižením Zásady kontaktu a průvodcovství osob se zrakovým postižením Zrakové funkce Specifika osobnosti se zrakovým postižením Speciálně pedagogické poradenství jedinců se zrakovým postižením Zraková stimulace Pomůcky pro osoby se zrakovým postižením Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (30.11.2021)
|
|
||
Student popíše překážky v samostatném životě osob s tělesným postižením, vysvětlí na příkladech jejich společenské příčiny, zdůvodní potřebu legislativních pravidel a předpisů vedoucích k bezbariérovosti ve společnosti. Student popíše nejčastější příčiny omezení pohybu a orientace na příkladu centrálních poruch hybnosti, poúrazových stavů a progresivních nervosvalových onemocnění. Vysvětlí postupy práce speciálních pedagogů s těmito cílovými skupinymi somatopedie. V oblasti zrakového postižení se orientuje v základech dané problematiky postižení, prokáže znalost Braillova bodového písma. Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|