|
|
|
||
Předmět se zabývá pochopením celistvosti člověka v rámci problematiky kombinovaného postižení. Student pracuje s pojmy vícečetná vada, přídatná porucha, symptomatická vada. Základem předmětu je terminologické vymezení, modely vnímání osob s kombinovaným postižením. Důraz je kladen na pochopení významu vzdělávání osob s kombinovaným postižením, možnosti institucionální a pedagogický doprovod, sociální podpora. Cílem předmětu je hlubší náhled do problematiky osob s kombinovaným postižením, možnosti vzdělávání a podpory.
Kurz bude tvořen následujícími tématy:
1. Změny v kognitivním a emocionálním vývoji kombinovaně postižených jedinců.
2. Speciálně pedagogická diagnostika osob s kombinovaným postižením a následné vytváření individuálních studijních plánů.
3. Psychomotorický vývoj jedince se zřetelem na odchylky u dítěte s kombinovaným postižením.
4. Senzomotorický vývoj dítěte s kombinovaným postižením a možnost speciálně pedagogické podpory.
5. Možnosti komunikace kombinovaně postiženého jedince.
6. Vliv vícečetného postižení na kvalitu života jedince a rodiny.
7. Úloha speciálního pedagoga, rodiny a ostatních odborníků při týmové práci.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (28.01.2020)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitní splnění všech úkolů a aktivní účasti na semináři. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (28.01.2020)
|
|
||
VÍTKOVÁ, M., ŘEHŮŘEK, J., KVĚTOŇOVÁ – ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 LUDÍKOVÁ, L Vzdělávání hluchoslepých 1. Praha : Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 3. Praha : Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-256-1. OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU,PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5. NIELSEN, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. České vyd. 1. Praha: ISV, 1998. 119 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-85866-26-9. FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 2007. Praha: Gradapublishing. ISBN 978-80-247-1314-4. studie a materiály dodané vyučující Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (28.01.2020)
|