The course is focused on the development of singing and instrumental skills, the development of creative skills based on instrumental improvisation, especially in singing and playing folk, popular or artificial songs and practical acquaintance with the repertoire based on the study of works of various styles. Emphasis is placed on practical acquaintance with individual musical forms and specifics of interpretation, typical for given music-historical periods. Improvisation focuses on the stylization of the accompaniment of folk songs in accordance with their origin and character. The course is designed as a four-semester (Voice and Instrumental Preparation I-IV). The objects follow each other. Teaching, which reflects the technical and interpretive maturity of individual students, takes place according to an individual study plan compiled for the entire academic year. The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Předmět je zaměřen na rozvoj pěveckých a nástrojových dovedností, na rozvoj kreativních schopností na základě nástrojové improvizace, zejména při zpěvu a hře lidových, zlidovělých nebo umělých písní a praktické seznámení s repertoárem na základě studia děl různých stylových období. Důraz je kladen na praktické seznámení s jednotlivými hudebními formami a specifiky interpretace, typickými pro daná hudebněhistorická období. Improvizace se zaměřuje na stylizaci doprovodu lidové písně ve shodě s jejich původem a charakterem. Předmět je koncipován jako čtyřsemestrální (Hlasová a nástrojová příprava I-IV). Předměty na sebe navazují. Výuka, která reflektuje technickou a interpretační vyspělost jednotlivých studentů, probíhá dle individuálního studijního plánu sestaveného na celý akademický rok. Cílem předmětu je odborná hlasová, pěvecká a nástrojová připravenost a vybavenost studenta pro pozdější hudebněvýchovnou praxi.
The course is focused on the development of singing and instrumental skills, the development of creative skills based on instrumental improvisation, especially in singing and playing folk, popular or artificial songs and practical acquaintance with the repertoire based on the study of works of various styles. Emphasis is placed on practical acquaintance with individual musical forms and specifics of interpretation, typical for given music-historical periods. Improvisation focuses on the stylization of the accompaniment of folk songs in accordance with their origin and character. The course is designed as a four-semester (Voice and Instrumental Preparation I-IV). The objects follow each other. Teaching, which reflects the technical and interpretive maturity of individual students, takes place according to an individual study plan compiled for the entire academic year. The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Aim of the course -
The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cílem předmětu je odborná hlasová, pěvecká a nástrojová připravenost a vybavenost studenta pro pozdější hudebněvýchovnou praxi.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors -
Expected preparation time for 1 lesson: 60 minutes
Self-study of literature (per semester): 5 hours
Work with study materials (per semester): 15 hours
Completion of continuous assignments (per semester): 20 hours
Seminar papers: 5 hours
Preparation for credit: 10 hours
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut
Samostudium literatury (za semestr): 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin
Seminární práce: 5 hodin
Příprava na zápočet: 10 hodin
Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Course completion requirements -
1) Seminar papers in Voice or Instrumental Training;
The student prepares a seminar paper of 3-5 pages, in which he/she elaborates on the issue of one of the studied compositions. He/she will focus on information about the composer, style, content and character of the composition, the procedure for studying the composition, suggestions for its didactic use, the issues he/she solved during the study.
2) Active participation in lessons, continuous preparation of repertoire for the summer term;
3) Voice Training: 1 composition from the Baroque or Classical period, 1 art song from the Romantic period, 1 song on children's texts or a song suitable for children's listeners, 1 composition composed after 1950, 1 composition of own choice. The repertoire for the WC must include at least one composition in a foreign language. The condition is singing by heart.
4) Instrumental Preparation: interpretation of 3 small pieces suitable for use in school lessons, playing 10 songs (folk/art) with accompaniment.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
1) Seminární práce z Hlasové nebo Nástrojové přípravy;
2) Aktivní účast ve výuce, průběžná příprava repertoáru ke ZK v LS;
3) Hlasová příprava: 1 skladba období baroka nebo klasicismu, 1 umělá píseň z období romantismu, 1 píseň na dětské texty nebo píseň vhodná pro dětské posluchače, 1 skladba zkomponovaná po roce 1950, 1 skladba dle vlastního výběru. V repertoáru ke ZK musí být zařazena minimálně jedna skladba v cizím jazyce. Podmínkou je zpěv zpaměti.
1) Nástrojová příprava: interpretace 3 drobných skladeb vhodných pro uplatnění při výuce ve školách, hra 10 písní (lidových/umělých) s doprovodem.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Literature -
KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989. MARTIENSSENOVÁ-LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5. ROKYTA, J., STOLAŘÍK, J., ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8. TICHÁ A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-916-X. VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.
Havas, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7. Janko, L. České houslové školy. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-915-2. Jůzlová, V. Etudy o klavíru: Interpretace, technika, pedagogika, estetika: [sborník]. Praha: Supraphon, 1987. Jůzlová, V. Práce u klavíru. Praha: Supraphon, 1982. Nedělka, M. Klavír jako nástroj tvořivého rozvoje osobnosti. Praha: UK, PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-427-3. Pruner, J. Klavírní quodlibet: soubor článků, klavírní pedagogiky a interpretace. Brno: Lynx, 2003. ISBN 80-902932-7-1. Šimonková, D. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SPN, 1986. Tichá, L. Slyšet a myslet u klavíru: práce na rozvoji talentu interpreta-klavíristy. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-151-3.
To the practise: Sbírky lidových písní s prokomponovaným doprovodem, např. Jaroslav Krček - České lidové písně, F. Sládek - Náš poklad I, II, J. Masaryk - Národní písně, V. Trojan - České a slovenské lidové písně, J. Jindřich - Chodské písně apod.
Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 9780190920449. Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786. Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5. Flesh, C.The Art of Violin Playing. Charles Dumont & Son Incorporated, 2000. ISBN-13: 978-0825865909. Mackworth-Young, L. Piano by Ear: Learn to Play by Ear, Improvise, and Accompany Songs in Simple Steps. London: Faber Music, 2015. ISBN 0-571-53902-5. Neuhaus, H. The Art of Piano Playing. London: Kahn & Averill. ISBN 0214653641. Weiss, E. Free to Be Creative at the Piano. Quiescence Music, 2010. 342 pp. Available on: http://www.quiescencemusic.com/creativeatpiano.pdf
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989. MARTIENSSENOVÁ-LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5. ROKYTA, J., STOLAŘÍK, J., ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8. TICHÁ A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-916-X. VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.
Havas, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7. Janko, L. České houslové školy. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-915-2. Jůzlová, V. Etudy o klavíru: Interpretace, technika, pedagogika, estetika: [sborník]. Praha: Supraphon, 1987. Jůzlová, V. Práce u klavíru. Praha: Supraphon, 1982. Nedělka, M. Klavír jako nástroj tvořivého rozvoje osobnosti. Praha: UK, PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-427-3. Pruner, J. Klavírní quodlibet: soubor článků, klavírní pedagogiky a interpretace. Brno: Lynx, 2003. ISBN 80-902932-7-1. Šimonková, D. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SPN, 1986. Tichá, L. Slyšet a myslet u klavíru: práce na rozvoji talentu interpreta-klavíristy. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-151-3.
K praxi: Sbírky lidových písní s prokomponovaným doprovodem, např. Jaroslav Krček - České lidové písně, F. Sládek - Náš poklad I, II, J. Masaryk - Národní písně, V. Trojan - České a slovenské lidové písně, J. Jindřich - Chodské písně apod.
Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 9780190920449. Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786. Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5. Flesh, C.The Art of Violin Playing. Charles Dumont & Son Incorporated, 2000. ISBN-13: 978-0825865909. Mackworth-Young, L. Piano by Ear: Learn to Play by Ear, Improvise, and Accompany Songs in Simple Steps. London: Faber Music, 2015. ISBN 0-571-53902-5. Neuhaus, H. The Art of Piano Playing. London: Kahn & Averill. ISBN 0214653641. Weiss, E. Free to Be Creative at the Piano. Quiescence Music, 2010. 342 pp. Available on: http://www.quiescencemusic.com/creativeatpiano.pdf
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Syllabus -
Vocal Technique
In line with the requirements and goals of the first year of study, the emphasis is mainly on balancing vocal range and its expansion, the ability to dynamically use of the voice, the development of musical imagination and the stylistic and expressive singing of the studied compositions. Singing literature is based on the singing and personal prerequisites of students.
Student attends a remarkable music performace (Operatic, Musical or an important choir performance) and afterward he makes a critical review of the performance (3-5 pages seminar paper).
Last update: Svoboda Čeněk, Mgr., Ph.D. (28.09.2024)
Předmět sestává z dvou dílčích disciplín: hlasová a nástrojová příprava.
Výukaprobíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební, pěveckou a nástrojovou vyspělost a dispozice studenta. Týdenní rozvržení výuky: 1 hod. hlasová příprava + 1 hod. nástrojová příprava. Výuka je realizována ve skupině 2 - 3 studentů.
Hlasová příprava:
V návaznosti na požadavky a cíle prvního ročníku je kladen důraz zejména na vyrovnávání hlasového rozsahu a jeho rozšiřování, na schopnost dynamického odstínění hlasu, rozvoj hudební představivosti a stylové a výrazové ztvárnění studovaných skladeb. Pěvecká literatura přihlíží k pěveckým a osobnostním předpokladům studentů a jejich zájmu.
Průběžná příprava repertoáru ke ZK v LS zahrnuje:
píseň nebo árie z období baroka nebo klasicismu
umělá píseň z období romantismu
píseň na dětské texty nebo píseň vhodná pro dětské posluchače
skladba zkomponovaná po roce 1950
skladba dle vlastního výběru (je možný vlastní instrumentální doprovod - klavír, kytara)
Česká státní hymna
Nástrojová příprava:
Vytvoření celoročního individuálního studijního plánu. Nastudování jeho odpovídající části dle domluvy s pedagogem.
V oblasti nástrojové přípravy rozvíjí student své nástrojové dovednosti, při procesu studia jednotlivých skladeb poznává bohatství, hloubku a zákonitosti hudebního umění. Praktické osvojení interpretace zvolených skladeb mu umožňuje proniknout do obsahu i struktury skladeb podrobně a do hloubky. Současně se učí ovládnout nástroj tak, aby jej mohl co nejlépe využívat ve školní praxi.
Student nastuduje: a) klavír – jednu skladbu polyfonní, dvě drobné skladby autorů 19. století a jednu skladbu českého autora
b) housle – jednu skladbu z období klasicismu, dvě skladby období romantismu, dvě drobné skladby autorů 20. století
Výběr skladeb bude reflektovat možnosti jejich didaktického využití ve školách.
Improvizace (klavír i housle) doprovodu lidových písní (druhy stylizací a dalších improvizačních modelů s ohledem na charakter písní).
Během semestru student nastuduje 20 písní s doprovodem, předehrou, včetně transpozice do jiných tónin.
Česká státní hymna
Seminární práce
Student zhlédne významnou hudební událost a napíše na ní recenzi v rozsahu 3-5 normostran. Může se jednat o operní představení, muzikálové představení, velký sborový koncert (u sbormistrů preferováno).
Recenze by měla mít formát podobný tomu, co lze najít v kvalitních hudebních médiích (časopis Harmonie apod.).
Last update: Svoboda Čeněk, Mgr., Ph.D. (28.09.2024)
Learning outcomes -
Student:
can play and sing compositions and songs suitable for use in pedagogical practice
can transpose folk songs fluently
discusses the composer and the selected piece in a historical context suitable for pedagogical purposes
characterise selected works and songs with regard to their methodological and didactic use
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Student:
umí zahrát a zazpívat skladby a písně vhodné pro uplatnění v pedagogické praxi
pohotově transponuje lidové písně
pohovoří o skladateli a vybrané skladbě v historickém kontextu vhodném pro pedagogické účely
vybraná díla a písně charakterizuje s ohledem na jejich metodicko-didaktické využití
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)