|
|
|
||
Art culture in prehistoric, antiquity, antiquity and middle ages. Developing student´s abstract thinking through art principles (rhythm, symmetry, golden ratio, relation of matter and shape, etc.). Finding connections between art and other areas of human knowledge (mathematics, geometry, religion, mysticism and transcendence). The beginnings of artistic disciplines, their technical, historical and cultural aspects, examples of works of art (architecture, sculpture, painting, design). Possibilities of current interpretations of cultural artifacts and their inclusion in art education with regard to the development of visual literacy of pupils.
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (11.01.2023)
|
|
||
25 hodin - studium literatury a dalších studijních materiálů 25 hodin - psaní seminární práce 30 hodin - příprava ke zkoušce Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (11.01.2023)
|
|
||
GOMBRICH, E.H. Příběh umění, Praha: Argo 2006 KIDSON, P.: Románské umění. Artia, Praha 1982 KRAUSSE, A. C. Dějiny malířství: od Renesance po současnost, Praha: Slovart 2008 LASSUS, J.: Raně křesťanské a byzantské umění. Odeon, Praha 1983 ŠAMŠULA, P.; ADAMEC, J.; Průvodce výtvarným uměním I. 1. vyd. Praha: Práce 1994 FAJT, J. (ed.) et al.: Magister Theodoricus-Dvorní malíř císaře Karla IV. Praha: Národní galerie v Praze 1997 MIKŠ, F.: Gombrich: tajemství obrazu a jazyk umění : pozvání k dějinám a teorii umění. 3., rozš. vyd. Brno: Barrister & Principal. ISBN 978-80-7485-030-1 CHOTĚBOR, P.: Petr Parléř (1399 - 1999). Správa Pražského hradu, Praha 1999 PIJOAN, J. (ed.): Dějiny umění 1-4. Odeon, Praha (vydání od r. 1977) PEŠINA, J.: Mistr Vyšebrodského cyklu. Odeon, Praha 1982 ROYT, J.: Mistr Třeboňského oltáře. Karolinum, Praha 2013 TŘEŠTÍK, D., MERHAUTOVÁ, A.: Románské umění v Čechách a na Moravě. Odeon, Praha 1987 Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
Writing of the seminar work in the length of the two pages and oral exam in the form ofthe discussion on the seminar work. Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
1. Proměny společenské role a funkce umění. Počátky uměleckých disciplín, jejich technické, historické a kulturní aspekty, příklady uměleckých děl (architektura, sochařství, malířství, design). Umění pravěku. 2. Základní možnosti přístupu ke skutečnosti (smyslový, rozumový, citový, estetizující). Možnosti aktuálních interpretací kulturních artefaktů a jejich zařazení do výuky výtvarné výchovy. 3. Umělecké dílo jako výpověď doby, osobní výpověď umělce a pozice poučeného diváka. Interpretace významu uměleckého díla. Forma jako prostředek sděleného obsahu. 4. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny. Umění starověkého Řecka. 5. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny. Umění starověkého Říma. 6. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny v románském umění. 7. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny v gotice. 8. Forma a obrazový prostor ve dvourozměrném výtvarném projevu. Podíl linie, barvy a světla na malířském tvaru, kompozici a prostoru. Umění středověku. 9. Tvar a prostor v sochařství a prostorové výtvarné tvorbě. Specifika sochařského tvaru a jeho vývojové proměny ve starověkém umění. 10. Tvar a prostor v sochařství a prostorové výtvarné tvorbě. Specifika sochařského tvaru a jeho vývojové proměny v antice. 11. Tvar a prostor v sochařství a prostorové výtvarné tvorbě. Specifika sochařského tvaru a jeho vývojové proměny ve středověkém umění. Reflexe předmětu a obsahová transformace v didaktice Vv. Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (13.02.2023)
|