|
|
|
||
The aim of the subject is to develop basic awareness of historical development of language as a necessary precondition for deep understanding of present Czech language. For the future teachers of Czech language at the first grade of primary school, it is essential to understand those historical language phenomena, which leave relicts in present language, especially in its teaching at the primary school (lexical orthography etc.). Understanding of Historical development of the Czech language. Literary form of the Czech language, language culture. Slavonic languages. Periods of development in the social and literary context.
Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
Celková studijní zátěž: 30 pracovních hodin (1 kredit) - kontaktní výuka: 4 hodiny - domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů: 26 hodin Last update: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Podmínky k udělení zápočtu: Napsat reflexi o rozsahu jedné normostrany na téma Co přinesl předmět Historické kořeny současné češitny pro mou pedagogickou praxi. Termín odevzdání: 12. 1. 2025, mailem na martina.smejkalova@pedf.cuni.cz. Last update: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Povinná: MICHALOVÁ, Blanka a Šmejkalová, Martina. Cvičení a texty k vývoji českého jazyka pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 53 s. ISBN 80-7290-186-9. Doporučená: Lamprecht, Arnošt, Dušan Šlosar a Jaroslav Bauer, J.Historická mluvnice češtiny. Praha: SPN, 1986. Pleskalová, Jana, a kol. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha : Academia 2007 Černá, Martina a Hájková, Eva. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1999. 119 s. ISBN 80-86039-95-1. Last update: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
1) Staroslověnské písemnictví, cyrilometodějská mise, projekce v učivu českého jazyka na 1. stupni ZŠ, mezipředmětové vztahy (vlastivěda, výtvarná výchova). Slovanští žáci-cizinci na 1. stupni ZŠ – pochopení reálií a kontextu žákova jazyka. 2) Základní poučení o periodizaci vývoje jazyka a vývoje spisovného jazyka na pozadí historického a kulturního kontextu. Četba a interpretace vybraných památek. Možnosti mezipředmětových projekcí v kurikulu 1. stupně ZŠ. 3) Rozvoj česky psané literatury ve 13. až 16. století. Základy historické mluvnice s přihlédnutím k dynamice jejího vývoje směrem k současnosti. Učivo českého jazyka 1. stupně ZŠ, v němž se bezprostředně promítají relikty historických jazykových změn. Četba a interpretace vybraných památek. 4) Humanismus, historický a literárněhistorický kontext. Základní charakteristické rysy humanistické češtiny. Rozvoj písemnictví, četba a interpretace vybraných památek, důležití autoři. 5) Baroko, historický a literárněhistorický kontext, charakteristické rysy barokní češtiny, důležití autoři (J. A. Komenský). Četba a interpretace vybraných památek 6) 19.–20. století. Historický kontext, jazyková situace, tvorba mluvnic a slovníků, důsledky pro současnou komunikační praxi. Cíle výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ v oblasti spisovnosti. Last update: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Studující - popíše základní charakteristiku staroslověnského písemnictví a jeho kontextu - porovná podobnosti a rozdíly mezi cyrilicí a latinkou - vztáhne poznatky o staroslověnštině ke svému studiu a budoucímu uplatnění - projekce v učivu českého jazyka na 1. stupni ZŠ, mezipředmětové vztahy (vlastivěda, výtvarná výchova) - vyvodí ze získaných poznatků důsledky pro svou práci se slovanským žákem s OMJ na 1. stupni ZŠ (pochopení reálií a kontextu žákova jazyka) - objasní základní poučení o periodizaci vývoje jazyka a vývoje spisovného jazyka na pozadí historického a kulturního kontextu. - přečte a interpretuje vybrané památky podle skript Šmejkalové - Michalové (viz seznam literatury) - vysvětlí možnosti mezipředmětových projekcí v kurikulu 1. stupně ZŠ - uvede příklady dokládající rozvoj česky psané literatury ve 13. až 16. století - objasní základy historické mluvnice s přihlédnutím k dynamice jejího vývoje směrem k současnosti - uvede příklady učiva českého jazyka 1. stupně ZŠ, v němž se bezprostředně promítají relikty historických jazykových změn - objasní postavení češtiny v období humanismu - provede základní charakterististiku humanistické češtiny - objasní postavení češtiny v období baroka - vyjmenuje důležité autory a díla (J. A. Komenský) - s porozuměním vysvětlí, jak se vyvíjela čeština v 19.–20. století (historický kontext, jazyková situace, tvorba mluvnic a slovníků) - objasní důležitost nabytých poznatků a jejich důsledků pro současnou komunikační praxi a ve vztahu k cílům výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ v oblasti spisovnosti - veškeré nabyté poznatky vztáhne ke svému studiu a budoucímu profesnímu uplatnění prostřednictvím seminární práce Last update: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|