|
|
|
||
|
The aim of the subject: The students will realize that syntactic structure of the utterance mirrors the structure of human thinking, by analyzing sentence structures they will elaborate their ability of logical and accurate thinking. The syntactic domain as a part of linguistics. Formal and semantic approach to syntax. Valency. Sentence vs. utterance. Syntactic relations and different ways of their expressing. Elementary syntactic units. Sentence elements. Complex sentences and text. Style and stylistics. Factors and language means. Genres.
Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Časová zátěž studenta: 90 hodin (3 kredity) kontaktní výuka: 8 hodin domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava: 82 hodin Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Zkouška má část písemnou a část ústní. Část písemná prověřuje teoretické a praktické znalosti syntaxe a stylistiky a obsahuje komplexní jazykovou analýzu. Prověřuje tedy také znalosti a dovednosti získané v předchozích disciplínách, které jsou důležité pro interpretaci textu (tj. dovednosti pravopisu, fonetiky, fonologie, lexikologie, slovotvorby, morfologie). K ústní části postupují jenom ti studenti, kteří uspěli v písemné části, tedy získali min. 70 % možného bodového hodnocení. U ústní části uchazeč provádí analýzu chyb v písemné části a prokazuje stylistické znalosti a jejich aplikaci. Pokud u ústní zkoušky nevyhoví, musí v dalším termínu skládat i písemnou část.
Kurs na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5883 Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Čechová, Marie et al. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003. Černá, Martina; Hájková, Eva. Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. Praha: PedF UK, 1999. Hájková, Eva a kol. Čeština pro vzdělávací praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2017. Hirschová, Milada. Syntaktické rozbory: studijní text. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. Hoffmannová, Jana et al. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. Hubáček, Jaroslav et al. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. Opava: VademecumBohemiae, 2010. Janovec, Ladislav et al. Jak používat čárku a další interpunkční znaménka. Praha: Klett, 2006. Svobodová, Jana. Průvodce českou interpunkcí. Opava: VademecumBohemiae, 2003.
Doporučená: Havlová, Ivana, Štěrbová, L.; Schneiderová, E. Český jazyk A pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg, Praha: UK, 1999. Karlík, Petr (ed.), Nekula, Marek (ed.), Pleskalová, Jana (ed.). Nový encyklopedický slovník češtiny. https://www.czechency.org/slovnik. Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2003. Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Konkrétní náplň seminářů:
Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5883 Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Studující: - vysvětlí základní pojmy ze syntaxe - objasní podstatu závislostní syntaxe valenční a nevalenční - charakterizuje větné členy, identifikuje je ve výpovědi a cestu k jejich identifikaci objasní - vysvětlí podstatu syntaktických vztahů formálních a sémantických - vysvětlí jazykovou podstatu nemotivovaných odchylek od větné stavby, tyto odchylky v textu identifikuje a výpovědi přeformuluje; dokáže charakterizovat motivované odchylky od větné stavby - naznačí stavbu věty jednoduché lineárním i planimetrickým grafem - analyzuje souvislý text z hlediska stavby větných celků - naznačí stavbu souvětí graficky - identifikuje ve výpovědi / v textu projevy postoje mluvčího k obsahu výpovědi - identifikuje komunikační funkci výpovědi - vysvětlí interpunkci ve větě jednoduché a v souvětí, dokáže pravidla užívat ve vlastních textech a provést korekturu - vysvětlí základní pojmy ze stylistiky - charakterizuje jednotlivé funkční styly (a stylové oblasti), identifikuje funkci/e textu, zařadí text k funkčnímu stylu a svou volbu dokáže podložit argumenty plynoucími z textu - charakterizuje a v textu identifikuje stylotvorné faktory (subjektivní a objektivní) - vysvětlí podstatu jednotlivých složek kompozice textu, dokáže vystihnout význam horizontálního a vertikálního členění pro interpretaci textu - veškeré poznatky z fonetiky, morfologie, lexikologie, syntaxe a stylistiky dokáže aplikovat při komplexní jazykové analýze textu Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
