SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Leisure-time education - OKBV3P031A
Title: Pedagogika volného času
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Matulová
Teacher(s): PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Matulová
Pre-requisite : OKBV3P012A
Is pre-requisite for: OKBV3P044A, OKBV3P056A, OKBV3P047A, OKBV3P046A
Annotation -
The subject is a broader introduction to the theory of free time pedagogy with a focus on pupils' interests and hobbies, as a set of organized and free time purposeful activities. It leads students to acquire knowledge and skills that enable them to determine the content, methods and forms of specific interest activities for diverse age categories, thanks to which the graduate is able to implement and evaluate activities, methods of solving unusual educational situations, basic regulations and legal norms for the activity of interest departments.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
Aim of the course -
The student is able to define the goals and forms of education in pupils' free time, to master the basic terminology of free time pedagogy. It will explain the pedagogical specifics of free time activities in the context of school facilities and non-state facilities for free time (with the support of orientation in the related legislation).
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka 12 hodin i s přípravou, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.

Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
Literature - Czech

PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volnéhočasu:teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál,2002.

HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas.Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.

NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury.ISBN80-7315-006-9.ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007.

KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009.

HOFBAUER, B. Děti,mládež a volný čas. Praha, Portál 2004

Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška v rozsahu sylabu.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
Syllabus -

Leisure pedagogy as a scientific discipline, relationship of leisure pedagogy to other sciences.

Free time and personality formation (the role of individual aspects of free time in education); Functions of hobby activities, social dimensions of free time (undesirable forms of student behavior, prevention of risky behavior in schools, social media and free time).

Profession of free time pedagogue (areas of activity, personality requirements, competences);

Characteristics and distribution of interests and leisure activities; The specifics of the activity of a free time pedagogue in individual institutions (perspectives of out-of-school education).

Didactic characteristics of interest activities, structure of activity of interest department.

Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8969

Heslo pro hosty: akredkpg19

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • Pojmenuje vztahy pedagogiky volného času jako vědní disciplíny k jiným vědám a zařadí do struktury.
  • Pojem volný čas vysvětlí v kontextu formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově)
  • Porovná funkce zájmové činnosti a sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování)
  • Dle vztažené legislativy zařadí profesi pedagoga volného času (kvalifikace, oblasti působení)
  • Diskutuje osobnostní předpoklady, kompetence vychovatele ve vztahu k profesním dovednostem pro práci se skupinou ve volném čase
  • Analyzuje možnosti volnočasových aktivit, rozvoje  zájmů v kontextu struktury zařízení pro volný čas a zájmových zařízení v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy).
  • Odliší didaktické charakteristiky zájmových činností od postupů výchovně vzdělávacího procesu ve škole.
  • Navrhne na modelové situaci strukturu činnosti zájmového útvaru (v pravidelné a nepravidelné formě).
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html