|
|
|
||
To draw theoretical knowledge of the experience pedagogy from practical i.e. experience programs with the students and simultaneously to create a methodological basis for future practice of the students.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
|
|
||
Students will understand the concepts of experiential pedagogy, interpret the activity/game as an educational situation so that the experience activates the learning process. They use terminology in the didactic context of leisure activities (Jirásek, experience/experience, holistic education; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, learning environment accentuating the student, pedagogy of the environment - direct and indirect educational effects; íVygotský, Křivohlavý, zone of closest development; Csikszentmihalyi, Flow/stress/boredom; Kolb, Hanuš, Drahanská, experiential learning, formative assessment, Cáp, Mareš, Kalhous). It argues the meaning of the pedagogical diagnosis of the group for setting the experiential situation as a safe space for social learning (a situation for learning at the eustress level). It will compare the possibilities of social motivation of the individual with the situation of group dynamics (also in connection with the goals of developing the competence to cooperate). It formulates the objectives of the activity in connection with the pedagogical diagnosis. It applies experiential work as a means of learning in a didactic task, including reflection (review) as a didactic support for the learning process during a leisure activity.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 8 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 32 hodin. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
|
|
||
Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007): Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press. Holec, O. (c1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice. Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál. Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch. Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha. PŠL (2002). Zlatý fond her I-IV. Praha: Portál. Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada. Vecheta, V. (2009). Outdoor aktivity: 50 aktivit pro trénink, školení i zábavu. Brno: Computer Press. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.12.2023)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha projektu volnočasové aktivity na principu učení prožitkovou situací jako podklad pro hodnocení. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
1. Concept of experiential pedagogy (learning, teaching, holistic education). 2. Objectives of education through experience (personal and social development, work with group dynamics). 3. Didactic procedures (motivation, action, review; dramaturgy). 4. Game, review as an opportunity for learning. 5. Cooperation, competition. 6. Determination of the choice of means (for whom, for what goal, methods, conditions). 7. Resources: education in nature (adventure, challenge; PŠL projects, Outward Bound, etc.). 8. Dramatic education, drama therapy; artephyletics, art therapy (Ethical code of an art therapist).
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8942 Heslo pro hosty: akredkpg19 Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Studující: Vysvětlí možnosti implementace postupů zážitkové pedagogiky ve výchovně vzdělávacích procesech. Používají terminologii v didaktickém kontextu volnočasové aktivity. Interpretují aktivitu/hru jako výukovou situaci tak, aby prožitek aktivizoval proces učení. Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení prožitkové situace jako bezpečného výukového prostoru pro sociální učení (situace pro učení na úrovni eustresu). Porovná možnosti sociální motivace jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat) Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Aplikují reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu učení z prožitkové situace v přípravě volnočasové aktivity, a to návrhem otázek pro vedení reflexe. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
|