|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with the development and current views on the issue of speech therapy and its interventional system. Students will gain knowledge about the profession of speech therapist and the subject of interest in speech therapy – communication disability. They will be acquainted with the stages of children's speech and language development in connection with psychomotor development to gain an overview of disorders in the development of children's communication skills and abilities. The course introduces the categories of communication disorders occurring at all stages of life - in childhood, adolescence, adulthood and old age.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: 14 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 50 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění průběžných úkolů 26 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Podmínkou ukončení předmětu je splnění vědomostního testu (úspěšné splění vyžaduje 80 % správných odpovědí). Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1. Doporučená literatura: ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. BYTEŠNÍKOVÁ,I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ., R. Logopedie a surdopedie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. - další zdroje budou studentům poskytnuty v průběju výuky Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám. 2. Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována logopedická intervence v České republice. 3. Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie. 4. Komunikace - verbální a neverbální, jazyk, řeč. 5. Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. Psychomotorický a řečový vývoj u dětí. 6. Mluvní orgány, základní pojmy z fonetiky. 7. Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci. 8. Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti. 9. Současný pohled na neurovývojové jakykové poruchy, na narušený vývoj řeči, na dělení vývojových narušení komunikační schopnosti. 10. Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|