The mission of the Graphics Software Practice - Technology course is to achieve the student's understanding of basic principles and methods of processing graphic data on the computer, thus creating conditions for effective creative work with graphic tools, and through them with the graphics information on computer. At the same time, is the mission of course to induce basic theoretical background and competence to further develop of students in the direction of 3D graphics, multimedia applications and authorial approach to the use of graphic data in different types of documents. Objective of the course Computer Graphics is in mastering the knowledge and activities in the field of computer graphics related to managing working with graphical data and the use of graphic information with the support of computers, including knowledge of the various ways of acquiring and editing of graphic data and characteristics of the corresponding facilities and programs. The course content focuses on relevant theoretical foundations of computer graphics from the computer science, physics, biology and psychology, principles and algorithms of processing graphic data on the computer and its features, specifications, options, types and sources of image data, processing colors, types and properties of graphic formats , application of bitmap and vector graphics, hardware for processing and graphics programs for creating and processing graphics.
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (27.01.2012)
Posláním předmětu Praktikum z grafického software - technologie je poskytnout studentům v návaznosti na základní předmět Počítačová grafika možnost prohloubit vědomosti a dovednosti z oblasti počítačové grafiky orientované na specifické technické a programové vybavení, a to z pohledu zdůrazňujícího technické, technologické, praktické a provozní aspekty problematiky. Cílem předmětu je osvojení příslušných dalších poznatků a rozvinutí kompetencí studentů pro práci s grafickými daty na počítači, včetně volby a ovládnutí příslušných zařízení či programů pro práci s grafikou a pochopení jejich specifik a funkčních možností. Předmět se orientuje na prohloubení vědomostí a dovedností studentů v oblasti pokročilé 2D grafiky a 3D grafiky, konkrétně pak technologicko-praktických předpokladů pokročilých možností a způsobů využití vybraných rastrově a vektorově orientovaných grafických editorů a dalších specializovaných programů pro úpravu parametrů grafických souborů a prezentaci grafických informací, včetně předtiskové úpravy.
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (27.01.2012)
Literature - Czech
BAIN, S. CorelDraw : The Official Guide. Barkley : Corel Press, 2004. DVOŘÁKOVÁ, Z. DTP a předtisková příprava. Brno : Computer Press, 2008. FOLEY, J., D. Computer graphics - principles and practice. Addison-Wesley Publishing, 2005. HOROVÁ, I. 3D modelování a vizualizace v AutoCadu. Brno : Computer Press, 2008. KADAVÝ, D. CorelDRAW. Brno : Computer Press, 2007. KOLEKTIV. Adobe Illustrator CS3. Brno : Computer Press, 2008. KOLEKTIV. Adobe Photoshop CS3. Brno : Computer Press, 2008. KOLEKTIV. Cinema 4D R10. Brno : Computer Press, 2008. KOLEKTIV. GIMP praktická uživatelská příručka. Brno : Computer Press, 2007. ROUBAL, P. Kreslení a grafika. Praha : Computer Press, 2006. TŮMA, T. Počítačová grafika a design. Brno : Computer Press, 2007. 3D grafika jako na dlani. Dostupné z URL: < http://www.3dscena.cz >. 3D software - server o programech Cinema 4D. Dostupné z URL: < http://www.3dsoftware.cz >. 3D Total. The CD artists home page. Dostupné z URL: < http://www.3dtotal.com >. Digineff. Wbové stránky o digitální fotografii. Dostupné z URL: < http://www.digineff.cz >. Grafika on-line. Dostupné z URL: < http://www.grafika.cz >. Pixel. 2D/3D grafika a animace, digitální video a zvuk. Dostupné z URL: < http://www.pixel.cz >. Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií Dostupné z URL: < http://3dgrafika.cz/ >. Software pro 3D grafiku a animace Maxon CINEMA 4D, VRay, RPC, XFrog. Dostupné z URL: < http://www.cinema4d.cz/ >.
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (27.01.2012)
Syllabus -
Advanced work in vector graphics editor
Programming 3D OpenGL applications
2D objects in 2D transformations, 3D objects, transformations in 3D, scene work, movement, animation
3D Graphics editors
Options, 3D modeling, product performance, modeling techniques
Cinema 4D
Introduction - orientation in 3D space (rotation, zoom, views, orthogonal, perspective views), transformation, graphical primitives, rendering
Fundamentals of modeling - boolean, lofting, extrude, polygon mesh modeling